Abstract:
امروزه موضوع مدیریت دارایی های نامشهود سازمان ازجمله دانش، به عنوان بخشی از منابع حیاتی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. فرآیندهای مدیریت دانش، فرآیندهای نظام مندی هستند که برای دستیابی، سازمان دهی و ارتباط با دانش ضمنی و آشکار کارکنان به کار برده می شوند؛ در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه یک مدل خبره- دیمتل فازی برای ارزیابی فرآیند مدیریت دانش در زنجیره تامین «ایران خودرو» است؛ بنابراین ابتدا با مروری بر مبانی نظری، مولفه های فرآیندهای مدیریت دانش و شاخص های آن ها استخراج شده و بااستفاده از تحلیل عاملی شاخص های موثر حفظ شدند؛ سپس یک سیستم خبره فازی برای ارزیابی فرآیندهای مدیریت دانش ارائه شد. از روش دیمتل فازی نیز برای تعیین اهمیت هر یک از مولفه ها و شاخص ها استفاده شده است. داده های پژوهش بر اساس آراء خبرگان در صنعت خودرو جمع آوری شد و قواعد استنتاج فازی برای ارزیابی سطح فرآیندهای مدیریت دانش بر اساس مولفه های کسب، خلق، تولید دانش؛ سازمان دهی، نگهداری، انبار؛ انتقال، اشتراک، توزیع؛ استفاده، کاربرد و نگهداری و ارزیابی و بازخورد به عنوان متغیرهای ورودی استفاده شدند. نتایج نشان داد مولفه های کسب، خلق، تولید دانش و استفاده، کاربرد و نگهداری بیش ترین اهمیت را در میان فرآیندهای مدیریت دانش داشته و بیش ترین تاثیر را بر سطح عملکرد فرآیندهای مدیریت دانش می گذارند.
Machine summary:
داده های پژوهش بر اساس آراء خبرگان در صنعت خودرو جمع آوری شد و قواعد استنتاج فازی برای ارزیابی سطح فرآیندهای مدیریت دانش بر اساس مؤلفه های کسب ، خلق ، تولید دانش ؛ سازمان دهی، نگهداری، انبار؛ انتقال ، اشتراک، توزیع ؛ استفاده ، کاربرد و نگهداری و ارزیابی و بازخورد به عنوان متغیرهای ورودی استفاده شدند.
توجه به ایجاد، نگهداری، تسهیم ، کاربرد و به طورکلی فرآیندهای مدیریت دانش در این شرکت ها حیاتی است ؛ براین اساس طراحی مشوق هایی برای بالابردن سطح دانش کارکنان و جذب افراد صاحب نظر به سازمان برای دستیابی به مزیت رقابتی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این امر به خلق دانش در سازمان ، ایجاد انگیزه برای استفاده از آن و افزایش تعداد محصولات جدید در سازمان ، منجر میشود با توجه به ضرورت اجراء فرآیندهای مدیریت دانش در شرکت های خودروسازی و مزایایی که برای آن ها در بلندمدت به همراه خواهد داشت ، به نظر میرسد شناسایی مؤلفه ها و ابعاد مؤثر در فرآیند مدیریت دانش و تعیین وزن هریک از آن ها از یک سو و ارائه یک سیستم خبره فازی به منظور ارزیابی سطح فرآیندهای درحال اجرا از سوی دیگر، که در پژوهش های گذشته کم تر به آن پرداخته شده است ، اهمیت زیادی برای مدیران شرکت ها دارد.
مطابق با پژوهش شفیعی نیک آبادی (١٣٩٢)، فرآیندهای مدیریت دانش شامل پنج مؤلفه ی کسب ، خلق و تولید دانش ؛ سازمان دهی، نگهداری و انبار؛ انتقال ، اشتراک و توزیع ؛ استفاده ، کاربرد و بهره برداری و ارزیابی بازخورد است که در ادامه به شرح مختصر آن ها پرداخته میشود.