Abstract:
سازمان تولید در کلاس جهانی قادر است بهترین تولیدکننده در جهان باشد و ب اارزش ترین محصولات را تولید کند و بیشترین نرخ بازگشت را ازطریق اجرای راهبرد رقابتی سازمان به دست آورد. در آینده ای نزدیک تنها بنگاههای اقتصادی می توانند در فضای بین المللی حضور داشته باشند که در کلاس جهانی قرار گیرند تا بتوانند به سرعت مشتری مداری را توسعه دهند. در پژوهش حاضر با مطالعه منابع کتابخانه ای معیارهای بنگاه های اقتصادی کلاس جهانی شناسایی شد و 14 عامل که تناسب بیشتری با جامعه آماری داشتند و بیشتر مدنظر کارشناسان و مشتریان بودند، انتخاب شدند؛ بدین منظور رویکرد ماتریس تحلیل عملکرد برای شناسایی و دسته بندی و شاخص های اثرگذار برای دستیابی به تولید محصول در شرکت به کار » ایران خودرو « ماشین ابزار گرفته شد؛ سپس با توجه به مدل نهایی، راهبرد بهینه برای مدیریت هر یک از شاخص ها ارائه شد؛ درنهایت با استفاده از روش وو (Wu) با توجه به خروجی های ماتریس، رتبه بندی نهایی هر یک از عامل ها مشخص شد. نتایج نشان می دهد که 5 عامل قیمت، کیفیت محصول و پاسخگویی سریع، بهبود مستمر و اعتبار شرکت زیربنای دستیابی به تولید محصول در کلاس جهانی هستند.
Machine summary:
این مقاله با هدف کمک به صنایع خودرو کشور قصد دارد با شناسایی عوامل کلیدی اجرای موفق WCM١ و با استفاده از روش های ماتریس تحلیل عملکرد و روش وو٢ اقدام به ارزیابی عوامل کلیدی اجرای موفق و تعیین شاخص عددی شرکت در اجرای WCM کند؛ بدین منظور مؤلفه های اصلی و فرعی با استفاده از روش ماتریس اهمیت ـ عملکرد رتبه بندی و ارزیابی شده اند؛ سپس با استفاده از خروجیهای مدل میزان اهمیت هریک از مؤلفه ها نسبت به هم بررسی شده و در پایان نیز راهبردهای مناسب برای اولویت بندی هر یک از عوامل به منظور اجرای موفق تولید محصول کلاس جهانی با توجه به نیاز مشتریان ، ارائه شد؛ همچنین با استفاده از روش وو و همکاران (٢٠٠٨)، تحلیل فاصله برای تعیین وزن هریک از عوامل صورت گرفت .
٣. روش شناسی پژوهش هدف این پژوهش ، شناسایی عوامل مؤثر در «شرکت ماشین ابزار ایران خودرو» برای دستیابی به سازمان در کلاس جهانی با توجه به نیاز مشتریان با استفاده از ماتریس تحلیل عملکرد است تا بر این اساس آن دسته از مؤلفه ها و ویژگیهای کلاس جهانی را که همسو هستند، شناسایی و راهبردهای مناسب برای دستیابی ماشین ابزار ایران خودرو به تولید در کلاس جهانی اتخاذ شود.
در مرحله دوم با استفاده از روش ماتریس اهمیت ـ عملکرد مؤلفه های اصلی و فرعی رتبه بندی و ارزیابی شده اند؛ سپس با استفاده از خروجیهای مدل میزان اهمیت هر یک از مؤلفه ها نسبت به هم بررسی شده و در پایان نیز استراتژیهای مناسب برای اولویت بندی هر یک از عوامل برای اجرای موفق تولید محصول کلاس جهانی با توجه به نیاز مشتریان ، ارائه شده است .
International Journal of Operations & Production Management, 17(7), 671-685.