Abstract:
با گذشت بیش از دو دهه از عمر سامانههای بانکداری متمرکز بانکهای کشور، اکنون ناکارآمدی و پاسخگو نبودن آنها نسبت به رفع نیازهای صنعت بانکداری روشن شده و نوسازی آنها به یکی از دغدغههای جدی مدیران بانکها مبدل شده است. مشتریان بانک بهصورت برخط، در تمام ساعات روز و تمام روزهای هفته از کانالهایی مانند خودپردازها، پایانههای فروش و اینترنت، از خدمات این سامانهها استفاده میکنند. اندک وقفهای در ارائۀ این خدمات، بانکها را با بحرانهای جدی مواجه میکند؛ از این رو انتخاب استراتژی مناسب برای نوسازی آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهشگر با توزیع پرسشنامهای بین مدیران ارشد و متخصصان بانک، عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر نوسازی را شناسایی کرد؛ سپس با توزیع پرسشنامۀ دیگری، به مطالعه و شناسایی عوامل یاد شده در بانک پرداخت. پس از تشکیل ماتریسهای IFE و EFE و تکمیل پرسشنامۀ توزیعشده، قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها شناخته شدند. پس از تبیین استراتژیها با روش SWOT و وزندهی به شاخصها با استفاده از روش AHP، استراتژیهای منتخب بهکمک روش QSPM رتبهبندی شدند و استراتژی با بالاترین رتبه بهعنوان مناسبترین استراتژی نوسازی مشخص شد.
After more than two decades of the emergence of CORE banking
systems in Iran, their inefficiency and lack of accountability to the needs of
the banks have become evident. Hence, modernization of CORE banking
systems is one of the most serious concerns of the banks' managers. All the
customers of the banks can access the services of these systems through
online and 7*24 channels such as ATMs, PoS and / or Internet. Even the
slightest interruption in the provision of these services can because banks
face serious crises; therefore, choosing the right strategy for modernization is
of utmost importance. The researcher could identify internal and external
factors affecting modernization by distributing a questionnaire among banks'
senior managers and experts. Afterwards, we used another questionnaire to
identify internal and external factors affecting the target bank. Having formed
the matrixes of IFE and EFE and completed the questionnaire, the related
strengths, weaknesses, opportunities and threats were identified. Strategies
were explained based on SWOT method, then the selected strategies were
ranked by weighting of the indices with the help of AHP method using
QSPM method. Finally, the strategy with the highest rank was determined as
the most appropriate strategy for modernization in the target bank.
Machine summary:
ضعف هاي مؤثر بر نوسازي سامانة بانکداري متمرکز در بانک تجاري مورد مطالعه کد عنوان W١ محدوديت در بهره گيري از برخي فعاليت ها و خدمات نوين بانکي W٢ بهره گيري نکردن از سيستم نوين مالي و حسابداري ، نامنسجم بودن اطلاعات و اعتبارسنجي مشتريان W٣ کاربرد فناورهاي بسيار قديمي و منسوخ شده در سيستم بانکداري متمرکز کنوني W٤ انعطاف پذيري پايين سيستم فعلي W٥ هزينة نسبتا زياد سيستم فعلي W٦ پايين بودن سرعت عمل و پاسخ دهي سيستم فعلي W٧ قابليت هاي پايين سيستم فعلي براي ارتقا W٨ ميزان بومي سازي پايين در سيستم فعلي W٩ خطاهاي عملياتي زياد در سيستم فعلي W١٠ تجربة مديريت و راهبري پروژه هاي نرم افزاري بزرگ در بانک W١١ ميزان آشنايي با استانداردها، ابزارها و فناوري هاي توليد و توسعة نرم افزار W١٢ امکان پذير بودن انتقال يک بارٔە کلية داده هاي سامانة موجود به سامانة جديد W١٣ ميزان انطباق محصولات آماده با نيازهاي بانک W١٤ ميزان آشنايي بدنة بانک در خصوص همکاري با پيمانکاران خارجي از مناظر حقوقي ، اجرايي و فني W١٥ وجود نيروي انساني مناسب و کافي براي اجراي طرح W١٦ بالا بودن قيمت تمام شده خدمات بانکي در سيستم فعلي W١٧ ميزان شناخت از کارکردها و قابليت هاي يک سامانة بانکداري متمرکز جامع W١٨ نبود امکان گسترش پذيري سامانه موجود براي تهية ماتريس ارزيابي عوامل داخلي ، به هر يک از اين عوامل ضريبي از صفر (بي اهميت ) تا ١ (بسيار مهم ) داده شد که بيان کنندٔە اهميت نسبي آن در موفقيت بانک مورد مطالعه در صنعت بانکي کشور است .
تهديدهاي مؤثر بر نوسازي سامانة بانکداري متمرکز در بانک تجاري مورد مطالعه (رجوع شود به تصویر صفحه) ماتريس ضعف ها، قوت ها، فرصت ها و تهديدها و تدوين استراتژي ها رفع تحريم ها، فرصت هاي بسياري را براي استفاده از محصولات و خدمات شرکت هاي خارجي معتبر فراهم کرده است .