Abstract:
احصای متغیرهای مناسب و تعیین اولویت و ارتباط بین آنها برای طراحی مدل مدیریت عملکرد در سطح دولت (با توجه به اهمیت موضوع در مدیریت دولتی) بسیار مهم است.در این ارتباط هدف اصلی در این مقاله احصای متغیرهای تاثیرگذار در طراحی مدل مدیریت عملکرد در سطح دولت و رتبهبندی و تعیین ارتباط بین آنها بوده است که در قالب سه سوال اقدام به مطالعه شده است.برای انجام این مطالعه، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است، بدین صورت که؛در مرحله اول رویکردها و مدلهای مربوط به مدیریت عملکرد مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمونی، مضامین استخراج شده از ادبیات علمی در قالب سه سطح؛«استراتژیک»، «سازمان» و «کارکنان»کدبندی و دسته بندی شد. در مرحله دوم متغییرهای 27 گانه احصا شده، در قالب پرسشنامهایی تنظیم و در بین نمونهای 132 نفری که با استفاده از جدول مورگان از بین جامعه 210 نفری نظام برنامهریزی کشور انتخاب شده بود، توزیع گردیده و اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت.یافتههای تحقیق حاکی از این است که؛ در سطح متغیرهای مربوط به مدیریت عملکرد در سطح استراتژیک؛ دو متغیر؛ «اهداف استراتژیک» و «بهبود عملکرد» با کسب میانگین رتبه یکسان 24/ 8 به عنوان دو متغیر اول، در سطح سازمان، دو متغیر؛ «خروجی» و «اهداف عملیاتی» با کسب میانگین رتبه به ترتیب 97/ 6 و 92/ 5 در ردیف اول و دوم و در سطح کارکنان نیز دو متغیر؛ «بهبود عملکرد» و «اهداف عملیاتی» با کسب میانگین رتبه به ترتیب 42/ 6 و 99/ 5 در ردیف اول و دوم گرفتند.همچنین با توجه به این که قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/ 1 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 5/ 0 بدست آمد، لذا هیچ کدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تایید می شوند.
Identification the appropriate variables and determine the priorities and their relationships to design performance management model at the state level (according to importance in public administration) is very important.The main purpose of this article enumerating variables affecting the design and rating of performance management at the state level and the relationship between them is Which is in the form of three questions to study. In this study, a mixed of research methods have been used, so that, in the first stage of performance management approaches and models were evaluated using qualitative content analysis, content extracted from the scientific literature in the form of three levels: "strategic", "organization" and "employees" were coded and categorized. In the second stage 27's variables inferred, in the form of a questionnaire among a sample of 132 people adjusted by using Morgan at experts of Planning system, among 210 people were chosen, distributed and collected data were analyzed using LISREL software. The results indicate that, the variables related to performance management at the strategic level, two variables of "strategic objectives" and "improve performance", with the same average rating 8.24 as the first two variables, the organization, two variables, "output" and "operational objectives" 6.97 and 5.92 respectively with average rating in the first and second rows and two variable-level staff, "performance" and "operational objectives" with average rating 6.42 and 5.99 respectively in the first and second row respectively. Relations are confirmed.Also, given that all factor loadings greater than 0.5 were obtained in standard mode, so none of the relationships have not been rejected and all variables and relationships are confirmed.