Abstract:
زمینه: دانش از جمله داراییهای نامشهود سازمان و به عنوان بخشی از منابع حیاتی سازمان می باشد. لذا مطالعه چگونگی تولید دانش، چگونگی اشاعه آن در سازمان و شناخت نقش فناوری اطلاعات به عنوان تسهیل کننده این فرآیندها، ضروری به نظر می رسد.
هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش توانمند ساز فناوری اطلاعات بر ابعاد سه گانه مدیریت دانش شامل تولید دانش، انتقال دانش و ذخیره سازی دانش می باشد.
روش ها: سه فرضیه تحقیق بیانگر روابط بین کفایت فناوری اطلاعات و ابعاد سه گانه مدیریت دانش می باشد. یک پرسشنامه شامل ۱۴ سوال برای سنجش متغیرها طراحی گردید. جامعه تحقیق شامل ۲۱۹ نفر مدیران، سرپرستان و کارشناسان شرکتهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی استان گلستان می باشد که پرسشنامهها بین ۱۴۰ نفر از آنها توزیع گردید. برای آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: تایید فرضیهها نشان داد که کفایت فناوری اطلاعات تاثیر مستقیم و معنی داری بر ابعاد سه گانه مدیریت دانش دارد.
نتیجه گیری: بکارگیری موثر از ابزارهای فناوری اطلاعات برای استقرار موفق مدیریت دانش در شرکتهای صنعتی ضروری است. به عبارت دیگر فناوری اطلاعات به عنوان زیر ساخت حیاتی برای استقرار موفق مدیریت دانش نقش آفرینی می کند.
Background: Recently, Knowledge management and information technology have been interesting topics for researchers but the relationship between these two concepts is needed to be investigated.
Objective: The aim of this study is to clarify the relation between information technology adequacy and the level of knowledge management.
Methods: This study concentrates on the industrial firms located in industrial firms of Golestan province. Subsequently 140 managers, supervisors and experts are considered as the research sample. In order to examine research hypotheses structural equation modelling technique was applied.
Findings: Results indicated that information technology adequacy could positively affect dimensions of knowledge management including knowledge generation, knowledge transfer, knowledge documentation and knowledge record.
Conclusion: Results of our study could increase the level of insight of mangers of industrial firms as well as mangers in service sector about the role of information technology as an enabler for knowledge management. In specific, applying information technology tools could assist the firm in all processes of knowledge managemen