Abstract:
با توجه به گسترة معنویت در زوایای مختلف زندگی انسان و لزوم ارزیابی نقش معنویت در کیفیت زندگی، هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط ابعاد کیفیت زندگی با هوش معنوی و مؤلفههای آن در پرستاران زن بود. این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای شهر اهواز بود که براساس جدول کرجسی مورگان نمونهای به تعداد 200 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش معنوی کینگ و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (فرم کوتاه) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی و مؤلفههای آن (معناسازی شخصی، آگاهی متعالی، تفکر وجودی انتقادی) با کیفیت زندگی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، مشخص شد که ابعاد هوش معنوی (معناسازی شخصی، گسترش آگاهی و آگاهی متعالی) پیشبینیکنندة مثبت و معنادار برای کیفیت زندگی و مؤلفههای آن بودند. افزون بر این، ابعاد هوش معنوی 3/9 درصد از واریانس کل کیفیت زندگی پرستاران را تبیین کردند.
Machine summary:
رابطۀ بین ابعاد کیفیت زندگی با هوش معنوی و مؤلفه های آن در پرستاران زن شاغل در بیمارستان های اهواز شهرام نوری ثمرین ١*، علیرضا نوری 2 چکیده با توجه به گسترة معنویت در زوایای مختلف زندگی انسان و لزوم ارزیابی نقش معنویت در کیفیت زندگی ، هـدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط ابعاد کیفیت زندگی با هـوش معنـوی و مؤلفـه هـای آن در پرسـتاران زن بـود.
World Health Organization رابطۀ بین ابعاد کیفیت زندگی با هوش معنوی و مؤلفه های آن در پرستاران زن شاغل در بیمارستان های اهواز شهرام نوری ثمرین ١*، علیرضا نوری 2 چکیده با توجه به گسترة معنویت در زوایای مختلف زندگی انسان و لزوم ارزیابی نقش معنویت در کیفیت زندگی ، هـدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط ابعاد کیفیت زندگی با هـوش معنـوی و مؤلفـه هـای آن در پرسـتاران زن بـود.
نتایج نشان داد که بین هوش معنوی و مؤلفه های آن (معناسـازی شخصـی ، آگـاهی متعـالی ، تفکـر وجودی انتقادی ) با کیفیت زندگی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج نشان داد که بین هوش معنوی و مؤلفه های آن (معناسـازی شخصـی ، آگـاهی متعـالی ، تفکـر وجودی انتقادی ) با کیفیت زندگی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج پژوهش حمید و زمستانی [٥] پیرامون رابطۀ هوش معنوی و ویژگی های شخصـیتی با کیفیت زندگی در دانشجویان پزشکی بیانگر آن بـود کـه بـین هـوش معنـوی و ویژگـی هـای شخصیتی با کیفیت زندگی روابط چندگانه مثبت و معنـادار وجـود دارد.