Abstract:
هدف از نگارش مقاله حاضر بیان اثرات روانشناسی یادگیری در آموزش و پرورش است. ایجاد
موقعیتهای یادگیری تعاملی» روشهای مطلوب آموزش و پرورش به شمار میآید. پژوهشگران و
دانشمندان در حوزة آموزش و پرورش» ارزشهای والای تعاملی بودن محیطهای آموزشی را پیوسته مطرح
و بر آن تاکید کردهاند. این محیطها شامل موقعیتهایی هستند که در آنها دانش آموزان به جای اینکه
گیرندگان غیرفعال اطلاعات از منابع آموزشی باشند» خود به طور مستقیم در فرایند پادگیری شرکت
فعالانه دارند. اهمیت آموزش و پرورش در تعالی و رشد جامعه امری بدیهی و روشن است از موارد مورد
بحث در حوزه آموزش و پرورش موضوع روانشناسی یادگیری از محورهای موردتوجه در سالهای اخیر
بوده است و همان گونه که بشر محلی را برای استقرار و سکونت خود در نظر می گیرد تا از لحاظ روانی و
روحی در شرایط بسزایی باشد در محیط آموزش و یادگیری نیز مکان آموزشی مورد توجه است .این مقاله
با این رویکرد تهیه شده است که ابزار جمع آوری اطلاعات آن روش کتابخانه ای است به روش توصیفی
- تحلیلی به پررسی اثرات روانشناسی پادگیری در آموزش و پرورش می پردازد و سعی شده است ابتدا
مفاهیم ارائه شده و سپس تجزیه و تحلیل میشود و در پایان پیشنهادهایی ارائه می گردد.
Machine summary:
٦٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هفتم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * مقدمه دانش آموزان با تفاوت هاي فردي قابل ملاحظه اي وارد مدرسه ميشوند، اين وظيفه معلم است اين تفاوت ها را شناسايي کند و تدريس خود را به فراخور استعداد و توانايي آن ها ارايه دهد.
تفاوت هاي فردي دانش آموزان يکي از مهم ترين مسائل در کلاس درس است که معلم بايد توجه خاصي به آن داشته باشد و فرآيند ياددهي ـ يادگيري کلاس را طوري تنظيم کند تا تمامي دانش آموزان به تناسب آمادگي ذهني خود بتوانند از آن استفاده کنند (نريماني، و رجبي، ١٣٨٤: ٢٣١-٢٥٢) .
احساس امنيت و احترام در يادگيري يکي از نظريه هاي بسيار مفيد در اين مورد، نظريه انگيزه «مازلو»١ است که اين امکان را به معلم ميدهد که از وضع نيازهاي اوليه شاگردان خود اطلاع داشته باشد و نسبت به رفع آن ها اقدام هاي لازم را انجام دهد (والاس و همکاران (٢٠٠١)، ترجمه ي منشي طوسي، ١٣٨٣).
روش تدريس معلم بايد با اصول و اهداف آموزش و پرورش و ويژگي هاي دانش آموزان هماهنگ باشد تا بتواند ضمن جهت دادن به فعاليت هاي آموزشي خود، دانش آموزان را به سوي اهداف تعليم و تربيت هدايت کند.
معلم بايد در مورد اثرات پاداش دقت و توجه لازم را داشته باشد و با ايجاد موقعيت هاي تحريک کننده و استفاده از عوامل متفاوت و انگيزه هاي متعدد، ٦٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هفتم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * دانش آموزان را به سوي يادگيري هدايت کند.