Abstract:
«سنگ قبر مفرج بن حسین بن فلیته حسنی در قبرستان ابوطالب»، «تاریخ تجدید بنای مسجد خیف در سال 1015ق. توسط سلطان احمد عثمانی»، «سنگ نوشته تجدید بنای مسجد خیف در سال 674 ق. توسط علی بن عمر رسولی»، «تعمیر حجر اسماعیل در سال 1073 توسط محمد خان عثمانی»، «یک متن ادبی در وصف حاجی و اعمال حج از قرن 12ق.»، «چاووش نامهای برای جمع آوری حجاج و تشویق مردم برای سفر حج»، «دو اعلانیه برای جمع آوری مسافران برای سفر با کشتی به سوی مکه در سال 1298ق.»، «سه نمونه از قراردادهای بهجا آوردن حج نیابتی در سالهای 1242 و 1230 و 1322ق.»، همه برگرفته از چند نسخته خطی.
Machine summary:
از اينجا و آنجا حسين واثقي* اگر روزي تصميم گرفته شود که دائرة المعارفي بزرگ در بارة مکه، مدينه و حج پديد آيد که حاوي هرگونه اطلاعات و معلومات در اين زمينه باشد، خدمت بزرگي به جهان اسلام خواهد شد؛ گرچه اکنون هم براي دستيابي به چنين هدفي بسي دير است، ليکن از اهل مطالعه و سير کنندگان در کتب، بهويژه آنان که دسترسي به کتب خطّي دارند، انتظار ميرود هرگونه آگاهي که در اين رابطه يافتند، آن را به چاپ بسپارند تا روزي که شايستة صاحب همّتي به اين کار ضروري اقدام نمود، مواد آن آماده باشد.
1. چند سنگ نوشته در مکة معظّمه در حاشية صفحة 109، از نسخه خطّي شمارة «2911» در کتابخانة مدرسة سپهسالار تهران که امروزه به نام دانشگاه شهيد آيتالله مطهّري ناميده ميشود، نويسندهاي ناشناس در قرن 11 هجري، اين سنگ نوشتهها را که خود ديده، گزارش کرده است: الف) لوحي که در مزار ابوطالب<FootNote No="39" Text=" يعني در قبرستان ابوطالب = مَعلاة در مکه معظّمه.
تحريراً في هيجدهم شهر جمادي الثانية من شهور سنه 1322 سجع مهر: عبده محمدحسن در حاشية صفحه چنين نوشته: شرح خواستة عالي جناب حاج مذکور در متن است، مختار است که در صورت امکان زيارت مدينه را مقدّم دارد، اگر بخواهد.