Abstract:
یکی از مهمترین اهداف کشورها دستیابی به توسعه است و در این مسیر تلاش میشود برای دموکراسی، افزایش سطح دانش و آگاهی افراد جامعه و ... گامهایی برداشته شود. دیدگاه توسعه انسانی، مردم را سرمایههای واقعی یک کشور میداند و به دنبال ایجاد بستری است که افراد جامعه بتوانند به همراه دانش و سلامت در محیطی خلاق زندگی کنند. در این پژوهش، تاثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در دو گروه کشورهای منتخب اسلامی و OECD در دوره زمانی 2012-2005 مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دادههای مورد استفاده به صورت دادههای تابلویی متوازن است. همچنین برای نتیجهگیری بهتر از چندین متغیر کنترلی و برای تخمین از مدل FGLS استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در کشورهای OECD رابطه مثبت و معناداری بین شاخص حکمرانی خوب و آزادی اقتصادی با توسعه انسانی وجود دارد، اما در کشورهای اسلامی این رابطه از نظر آماری معنادار نیست که نشاندهنده ضعف حکمرانی خوب و آزادی اقتصادی در این کشورها و تاثیر نامناسب آن بر شاخص توسعه انسانی است.
Development is one of the most important goals in all countries. So، all countries try to achieve economic freedom، democracy، elimination of poverty and then economic development. Human Development approach considers the people as the real resources of any country. In this research، it is tried to analyze the impact of good governance on Human Development Index in Islamic selected countries and OECD selected countries during 2005-2012 by using FGLS regression technique. To get the goal، some control variables are also selected for the model. The results represent that، in OECD countries، there is a significant positive relation between good governance and economic freedom and human development. However، in Islamic countries، there is not significant relation between these two variables in human development.
Machine summary:
از آنجا که دولت از کانالهای مختلفی میتواند بر توسعه به ویژه توسعه انسانی اثرگذار باشد، در این پژوهش، اثر حکمرانی خوب بر توسعه انسانی در دو گروه کشورهای منتخب اسلامی و OECD با روش دادههای تابلویی در دوره زمانی 2012- 2005 مورد بررسی قرار گرفته است.
[26] به علت این که دادههای تمامی متغیرهای مؤثر بر شاخص توسعه انسانی برای تمامی کشورها در دسترس نبود، فقط سه متغیر به عنوان عوامل مؤثر بر امید به زندگی مورد استفاده قرار گرفته است که عبارتند از شهرنشینی، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و هزینه بهداشت سرانه (طبق نمودار (2)).
نتایج شاخص KMO و بارتلت برای کشورهای گروه اول (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول (2) چون شاخص KMO برابر با 905/0 است و از 9/0 بیشتر است؛ پس، ترکیب عاملها بسیار مناسب میباشد و از این روش میتوان برای ترکیب کردن زیر شاخصهای حکمرانی خوب استفاده نمود.
نتایج شاخص KMO و بارتلت برای کشورهای گروه دوم (به تصویر صفحه رجوع شود) همچنین با توجه به نتایج جدول (3) چون شاخص KMO برابر با مقدار 716/0 است؛ پس، ترکیب عاملها به طور کلی مناسب است و میتوان از روش مؤلفههای اصلی برای ترکیب زیر شاخصهای حکمرانی خوب استفاده کرد.
نتیجهگیری و پیشنهادها سؤال اول پژوهش این بود که تأثیر شاخص حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی در گروه منتخب کشورهای OECD چگونه است؟ با توجه به نتایج حاصل از بخش قبلی این تأثیر مثبت و معنادار شده است.