Abstract:
انگیزه خدمت کارکنان راهور شهر اصفهان است. روش انجام این تحقیق، توصیفی- تحلیلی با اتکا به روش پیمایشی است. در این پژوهش، از مطالعات کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق بهصورت تمامشمار، شامل کلیه کارکنان پلیس راهور شهر اصفهان به تعداد 170 نفر است. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق حاضر، پرسشنامه محققساخته است. تعداد 170 پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع شد، که از این میان تعداد 148 پرسشنامه معادل 87درصد از آنها صحیح و کامل برگردانده شد. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که 94درصد معتقدند که با افزایش حقوق و مزایا میتوان انگیزه خدمتی را در آنها بالا برد. از نظر شرکتکنندگان، میزان اختلاف بین موافقان و مخالفان چرخش شغلی، اندک است. 70درصد بر این باورند که شایستهسالاری نقش مهمی بر انگیزه خدمتی آنها دارد. حدود 50درصد افراد شرکتکننده بر این باورند که نقش جایگاه شغلی بر انگیزه خدمتی بسیار موثر است. نتایج این تحقیق نشان داد که از بین 5 عامل موثر (امکانات و تجهیزات، حقوق و مزایا، شایستهسالاری، جایگاه شغلی و چرخش شغلی) بر انگیزه شغلی کارکنان راهور، عامل حقوق و مزایا بهعنوان موثرترین و عامل چرخش شغلی کمترین اثر را بر انگیزه شغلی کارکنان راهور دارند.
Machine summary:
خوشنویس (١٣٨١) در پژوهشی با عنوان تحقیق و بررسی نظام انگیزش موجود در نیروهای مسلح (نیروی انتظامی ) به این نتیجه دست یافت که بحث امکانات و تجهیزات اثر بسیار مهمی بر انگیزه خدمتی کارکنان نیروی مسلح دارد.
مافینی (٢٠١٤) در تحقیق خود با عنوان بررسی ارتباط بین انگیزه و رضایت شغلی و زندگی شخصی بین کارمندان یک اداره خدمات عمومی در آفریقای جنوبی نقش جایگاه شغلی را بر رضایت شغلی و انگیزه کاری افراد بررسی کرد و به این نتیجه دست یافت که احساس فرد از جایگاه شغلی خود مناسب باشد به همان میزان انگیزه وی برای انجام امور محوله بالا رفته و بهبود عملکرد وی را به دنبال خواهد داشت .
این بررسی ها نشان می دهند که سازمان ها با روی آوردن به فناوری های به روز و در اختیار کارمندان گذاشتن آنها، سبب بهبود عملکرد کاری در کارکنان می شود که این امر به خودی خود رضایت مندی شغلی و در نهایت انگیزه شغلی را برای افراد به ارمغان می آورد (کانگ ٢، ٢٠١٥: ٢٤١).
در مورد متغیر حقوق و پاداش که با در نظر گرفتن میانگین کل پاسخ ها و معناداربودن نتایج آزمون ، تاثیر آنها تایید شد، مشخص شده که این متغیر بر ارتقای انگیزه و توان خدمتی کارکنان تاثیرگذار است .
هم چنین از نتایج آزمون مشخص است که کارکنان در مورد منازل سازمانی ، بیمه خدمات درمانی و مسئولیت ، دغدغه هایی دارند که رفع این دغدغه ها باعث افزایش انگیزه آنها می شود.