Abstract:
زمینه و هدف: انگیزش مهمترین شرط یادگیری است. انگیزش فراگیران برای کارایی و اثربخشی فعالیتهای یاددهی و یادگیری اهمیت زیادی دارد. با توجه به این مطلب هدف پژوهش حاضر مدل پردازی رابطه انگیزش درونی دانشآموزان با ویژگیهای جمعیتشناسی معلم با میانجیگری راهبردهای شناختی و فراشناختی بود.
روش: طرح پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر زابل بود. نمونه 368 نفر که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه های راهبردهای یادگیری خودنظم جویی (پینتریچ و دیگروت، ۱۹۹۰) و انگیزش تحصیلی(والرند، 1993) پاسخ دادند. برای سنجش اطلاعات ویژگیهای جمعیت شناختی معلمین فرمی تسط محقق ساخته شده و در اختیار دانشآموزان قرار گرفت و با پرسش از معلمان شان تکمیل شده است. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار ایموس انجام شده است.
یافتهها: ویژگیهای جمعیت شناختی معلم با میانجیگری راهبردهای شناختی و فراشناختی برانگیزش درونی تاثیر معناداری دارد. راهبردهای شناختی و فراشناختی برانگیزش درونی تاثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین ویژگیهای جمعیت شناختی معلم بر انگیزش درونی دانشآموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد (0/01>P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر با ارتقاء سبکهای آموزشی از طریق تمرکز بر الگوهای معیشتی جامعه فرهنگی ما ازجمله سطح درآمد، اشتغال مکمل، و سکونت، می توان نقش تاثیرگذاری بر الگوهای تفکر و انگیزشی دانشآموزان داشت.
Background and Purpose: Motivation is the most important learning condition. Learning motivation is important for the effectiveness of teaching and learning activities. The aim of the present study is modeling the relationship between teachers' demographic characteristics and internal motivation of students by mediating cognitive and metacognitive strategies.
Method: This research was a descriptive-correlational study of structural equation modeling. The statistical population consisted of all high school students in Zabol 2017-18. The sample included 368 people who were selected by cluster random sampling and self-regulating learning strategies questionnaire (Pintrich and Diegrout, 1990) and academic motivation (Valerand, 1993). To measure the demographic characteristics of teachers, a form was developed by the researcher and provided to the students and completed by the question of their teachers. Data analysis was performed using structural equation modeling and Imus software.
Results: Data analysis using structural equation modeling showed that teacher's demographic characteristics by mediating cognitive and meta-cognitive strategies on intrinsic motivation have a significant effect on the intrinsic motivation. Also, the demographic characteristics of the teacher have a positive and significant effect on the students' intrinsic motivation (P < 0.01). Conclusion: Based on the results of this study, promoting educational styles through focusing on life patterns of our cultural community, including income level, complementary employment, and residence, can have a role in influencing students' thinking and motivation patterns.