Abstract:
هدف: در پژوهش حاضر اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری در بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.
روش: برای انجام این پژوهش از بین دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی دانشگاه فردوسی و متقاضی شرکت در جلسات گروه درمانی شناختی- رفتاری 24 نفر از افرادی که نمره عزت نفس آنان در مرحله غربالگری پایین بود، به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند؛ در هر دو گروه 8 دانشجوی دختر و 4 دانشجوی پسر شرکت کردند. سپس درمان شناختی- رفتاری در طی هشت جلسه (1.5 ساعته) و هفته ای یک جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (1967) و فهرست خوداثرمندی شرر و همکاران (1982) بود که بر روی هر دو گروه به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری عزت نفس و خوداثرمندی بیشتری نشان دادند (p<0.05). به نظر می رسد گروه درمانی شناختی- رفتاری می تواند عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان را ارتقاء دهد.
Machine summary:
روش : برای انجام این پژوهش از بین دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی دانشـگاه فردوسـی و متقاضی شرکت در جلسات گروه درمانی شناختی - رفتاری ٢٤ نفر از افرادی که نمره عزت نفس آنان در مرحله غربالگری پایین بود، به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گـروه آزمـایش و کنتـرل گمـارده شـدند؛ در هـر دو گـروه ٨ دانشجوی دختر و ٤ دانشجوی پسر شرکت کردند.
نتـایج تحلیـل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA) تأثیر گروه درمانی شناختی - رفتاری بر میزان عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان در مرحله پس آزمون به ترتیب در جداول ٣ و ٤ ارائه شده است .
جدول ٣: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری تأثیر گروه درمانی شناختی - رفتاری در نمره عزت نفس (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٣ نشان میدهد که تفاوت میانگین عزت نفـس گـروه آزمـایش و گـواه در مرحلـه پـس آزمون معنادار است (٠٠٥>a).
به عبارت دیگر با کنترل متغیرهای مداخله گر، گروه درمانی شـناختی- رفتاری در مرحله پس آزمون میزان عزت نفس گروه آزمایش را در مقایسه بـا گـروه کنتـرل بـه طـور معناداری افزایش داده است .
به عبارت دیگر با کنترل متغیرهای مداخله گر، گروه درمانی شناختی - رفتاری در مرحله پس آزمون میزان خوداثرمندی گروه آزمایش را در مقایسه با گـروه کنتـرل بـه طـور معناداری افزایش داده است .
در صورتی که در پژوهش حاضر گروه درمانی شناختی - رفتاری در عزت نفس دانشجویان دختـر و پسر مؤثر بوده است .