Abstract:
هدف : از پژوهش حاضر مقایسه جوعاطفی خانواده کودکان بیش فعال و عادی بود.روش : این پژوهش از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده کلیه کودکان بیش فعال ٢١-٧ سال بود که در سال ١٣٨٩ تحت پوشش بخش اعصاب و روان بیمارستان روزبه قرار داشتند و همچنین کلیه کودکان عادی که از نظر سن و جنس با آنان مشابه بودند. ٥٤ کودک بیش فعال و ٥٤ کودک عادی به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه موس و موس استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیری (AVONAM) تحلیل شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که در بین ٦ مولفه جوعاطفی خانواده فقط مولفه ابرازگری بین دو گروه بیش فعال و عادی تفاوت معنادار وجود دارد (٠/٥٠< p ). همچنین در مورد اثرات تعاملی وضعیت (بیش فعال و عادی) و جنسیت در جوعاطفی خانواده ، تنها تفاوت در مولفه تعارض معنادار بود(٠/٥٠< p ). اما اثر جنسیت به تنهایی معنی دار نبود، به عبارت دیگر بین مولفه های جو عاطفی خانواده در دو گروه از دختران و پسران بیش فعال تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
Machine summary:
"هوش ور و همکاران (١٣٨٨) معتقدند خانواده ، یک نظام اجتماعی است که اختلال در هر یک از اعضاء آن ، کل نظام را مختل میکند و این نظام مختل شده به نوبه خود اختلالات مربوط به اعضاء را تشدید کرده و مشکلات جدیدی ایجاد میکند، به راحتی میتوان تصور کرد که وجوه رفتاری متعدد اختلالی پایدار چون ADHD، میتواند به افسردگی مادران ، اضطراب و احساس محدود شدن نقش والدینی، احساس عدم لیاقت در امر تربیت فرزند، وابستگی ضعیف عاطفی بین کودک و والد ، روابط منفیتر این کودکان با خواهران و برادرانشان ، بالا رفتن سطح تنش در خانواده ، بالاتر بودن میزان طلاق و از هم گسیختگی روابط خانوادگی در خانواده های کودکان ADHD منجر شود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) توزیع نمره های آزمودنیهای پسر و دختر بیش فعال در آزمون جوعاطفی خانواده (و مؤلفه های انسجام ، ابرازگری، تعارض ، استقلال ، سازماندهی و کنترل ) شاخص های مختلف توصیفی اعم از میانگین ، انحراف معیار، شاخص های کجی و کشیدگی و نتایج آزمون نرمالیتی کولموگروف – اسمیرنوف نشان میدهد که توزیع نمره های دو گروه نمونه در متغیرهای اندازه گیری شده به توزیع نرمال میل دارد.
نتایج تحقیق نشان داد که در بین ٦ مؤلفه جوعاطفی خانواده (همبستگی، تعارض ، استقلال ، خود ابرازگری، سازماندهی و کنترل ) تنها میانگین های دو گروه بیش فعال و عادی در مؤلفه ابرازگری تفاوت معنادار وجود دارد (٠٠٥>p)."