Abstract:
مطالعه حاضر به هدف بررسی تاثیر انواع سنجش های مهارت نوشتن بر بیم از نوشتن در میان
فراگیران ایرانی زبان خارجه انگلیسی انجام گردید. تعداد 45 فراگیر همگن سازی شده در سطح فوق
متوسطه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در سه گروه (خودسنجشی، سنجش همکلاسی، مدرس-
سنجشی) در تحقیق حاضر شرکت نمودند. فراگیران، پیش آزمون، تیمار و پس آزمون را سپری کرده و
نتایج حاکی از آن بود که انواع سنجش های موردنظر شناخت فراگیران را نسبت به مدل نوشتاری،
درستی، کلمه بندی، املا، دستور و موارد مشابه افزایش دادند. یافته ها همچنین نشان داد که
خودسنجشی از انواع دیگر سنجش تاثیرگذاری بیشتری در کاهش سطح بیم از نوشتن داشت و
سنجش هم کلاسی نیز همین برتری را نسبت به مدرس سنجشی داشت. نتایج تحقیق حاضر می تواند
زمینه را جهت فراگیران در توسعه عملکرد در مهارت نوشتن به زبان انگلیسی در مدارس، دانشگاه ها و
موسسات آموزشی زبان ایران فراهم سازد.
Machine summary:
"تحقیق حاضر تلاش دارد تأثیر نسبی سه روش سنجش یعنی خودسنجشی، سنجش هم کلاسی و مدرسسنجشی را بر بیم از نوشتن فراگیران زبان انگلیسی این مهارت مورد بررسی قرار دهد.
تکیه کامل به مدرس به عنوان منبع سنجش ، متقاعدکننده نبوده و درگیر کردن فراگیران میتواند دیدگاه مدرس را وسعت بخشیده و در مورد مهارت نوشتن رابطه ی بیم از نوشتن writing) (apprehension و همچنین توسعه استراتژیهای نوشتن (writing strategies) را با این مهارت مشخص نماید.
بیم از نوشتن (Writing Apprehension) این عبارت اولین بار توسط دلی و میلر (١٩٧٥) ابداع گردید جهت اشاره به یک تفاوت فردی که در اثر افزایش اضطراب هنگام برخورد با موقعیت های نوشتن به زبان مورد نظر به وجود میآید.
فیاگلی، دلی و ویت (١٩٨١) این عبارت را به عنوان تجربه سطوح بالای اضطراب تعریف میکنند هنگامی که از شخص مورد نظر مهارت نوشتن خواسته شود و نتیجه آن ایجاد یک وضعیت مداخله ای است که خود را در رفتار، نگرش و نوشته فرد فراگیر ظاهر میسازد.
فعالیت های اختصاصی گروهها در گروه آزمون اول (سنجش هم کلاسی)، مدرس (محقق ) به توسعه مهارت نوشتن فراگیران کمک نموده و نقش آنها را در نمرهدهی و ارزیابی نوشتار یکدیگر در هر جلسه آموزشی به اطلاع آنها رساند.
جدول١ آمار توصیفی آزمون تافل ؛ انتخاب آزمودنی (رجوع شود به تصویر صفحه) آزمون تافل جهت مقایسه میانگین های سه گروه شرکت کننده در آزمون تافل و تأیید اینکه آنها قبل از آغاز تحقیق تقریبا در یک سطح یکسان مهارت عمومی زبان انگلیسی قرار دارند از تحلیل واریانس یک - سویه استفاده گردید.
Dynamic assessment of listening comprehension in second language learning, (Unpublished doctoral dissertation), Pennsylvania State University."