Abstract:
پژوهش حاضر به دنبال این میباشد که بررسی کند آیا عواملی که بر تعهد سازمانی کارکنان بیمه مرکزی ج.ا.ا تاثیرگذار میباشد بر تسهیم دانش در میان این کارکنان نیز تاثیرگذار است یا خیر و مهمتر از همه این عوامل موثر را شناسائی و رتبه بندی کند. روش پژوهش،باتوجه به ماهیت تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان بیمه مرکزی ج.ا.ا هستند. نخست، با به کارگیری نظرخبرگان و کارشناسان و با استفاده از تکنیک دلفی، 16مولفه موثر بر تعهد سازمانی کارکنان شناسائی گردید و در 4 گروه عوامل سازمانی/مدیریتی،مرتبط با شغل،محیطی وفیزیکی،فردی دسته بندی گردید و 4 عامل اعتماد،یادگیری،سیستم پاداش وفن آوری اطلاعات نیز به عنوان مولفههای تسهیم دانش مشخص گردید.این عوامل در نهایت با استفاده از تکنیکهای FTOPSS DEMATEL-FAHP رتبه بندی شدند. این بررسی نشان دادکه در بین عوامل تعهد سازمانی موثر بر تسهیم دانش، عوامل معیار سازمانی(عدالت سازمانی، سبک رهبری، رفتار تقدیر از کارکنان و مدیریت مشارکتی) و عوامل شغلی ( امنیت شغلی، نداشتن تعارض و ابهام، علاقه به شغل و رضایت شغلی) به طور قطع در سیستم تاثیرگذارند. همچنین عوامل فردی( مسئولیت پذیری و داشتن تخصص تاثیرگذار و نیاز به موفقیت، وفاداری و پایبندی به اصول اعتقادی تاثیرپذیر) و عوامل فیزیکی ( رابطه صمیمانه کارمند و مدیر و احساس ایمنی و آسایش تاثیرگذار و محترم بودن در کار تاثیرپذیر ) و عامل سیستم پاداش( از معیارهای تسهیم دانش) بینا بین قرار دارند که از نظر روابط علی و معلولی دارای اهمیت کمتری هستند.
Machine summary:
رهنورد، صدر(١٣٨٨) رابطـه ادراک فرهنـگ تسـهیم دانـش کارکنـان بـا عوامـل سـازمانی در دستگاههای دولتی را مورد بررسی قرار دادند که در این ارتباط با استفاده از ادبیات موضـوعی عوامل سازمانی مرتبط با ادراک فرهنگ تسهیم دانش احصـاء و از طریـق پرسشـنامه بـه روش میدانی اطلاعات موردنظر در سازمان های دولتی دارای بودجه جاری اسـتانی اسـتان قـزوین را جمع آوری و ارتباط آنها را با ادراک فرهنگ تسهیم دانش از طریـق تحلیـل همبسـتگی مـورد سنجش قرار گرفت .
١. عدم ابلاغ و افشای فواید سیستم های جدید فنـاوری اطلاعـات در مقایسـه بـا سیسـتم هـای موجود توسط سازمان برای کارکنان موجب کاهش انگیزه آنها شده ، بنابراین باید به کارکنـان آموزش داد که استفاده مناسب از سیستم های جدید فناوری اطلاعات ، انگیـزه افـراد را بـرای تسهیم دانش افزایش میدهد، زیرا این سیستم ها با بهبـود فراینـد تسـهیم دانـش و قـرار دادن دارنده و جوینده دانش در یک فضای مجازی؛ مرزهای زمانی، فیزیکی، و فاصله اجتماعی بین آنها را از میان برمی دارند.