Abstract:
مقدمه: چنانچه در راس سازمانها، مدیران کارآمد، شایسته، ماهر و با تجربه قرار گیرند، موفقیت
سازمانها در رسیدن به اهداف خود تضمین خواهد شد. در این راستا استفاده از مدل بازخورد 360
درجه مدلی برای ارزیابی شایستگی مدیران باعث می شود تا ادراکات فرد از توانایی و شایستگی هایش
به واقعیت نزدیک تر شود و بر نقاط ضعف و قوت خود بهتر واقف شوند
روش پژوهش: برای انجام این پژوهش مقطعی و توصیفی از پرسشنامه استاندارد شرکت ار.ای.بروان
استفاده شد که پس از تایید پایایی بین مدیران ارشد و میانی بیمارستان بوعلی سینا خرمدره توزیع
شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، آزمون آنالیز و واریانس صورت گرفت.
یافته ها و نتایج: یافته ها نشان داد که از دیدگاه مافوق، مدیران در زمینه کارتیمی و در زمینه مدیریت
منابع انسانی به ترتیب دارای بیشترین و کمترین توانایی هستند. . از دیدگاه مدیر، آنها در زمینه
کارتیمی و در زمینه کنترل به ترتیب دارای بیشترین و کمترین توانایی هستند. از دیدگاه همتایان،
مدیران در زمینه رهبری و در زمینه کنترل به ترتیب دارای بیشترین و کمترین توانایی هستند. از
دیدگاه زیر مجموعه، مدیران در زمینه رهبری و در زمینه کنترل به ترتیب دارای بیشترین و کمترین
توانایی هستند. باتوجه به نتایج آزمون آماری آنالیز واریانس اختلاف معناداری در تمامی شایستگی های
اصلی به جز شایستگی مدیریت منابع انسانی میان« نتایج ارزیابی خود مدیر»با نتایج ارزیابی مافوق،
همتایان و زیر مجموعه در سطح(P<5%) وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده، مدیران
بیمارستان مورد مطالعه در زمینه مهارت کنترل دارای توانایی کمتری هستند. با توجه به اهمیت مسئله
کنترل در فرآیندهای بیمارستانی، باید برنامه ریزی جامع در مورد آموزش مهارت ها در این زمینه
انجام شود.
Machine summary:
طبیبی و همکارانش پژوهشی را در سال ١٣٨٩ با عنوان "بررسی ارتباط شایستگی مدیران و کارایی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از مدل ٣٦٠ درجه " انجام دادند.
در این راستا این پژوهش با هدف ارزیابی شایستگی های مدیران ارشد و میانی بیمارستان بوعلی سینا خرمدره با استفاده از مدل ٣٦٠ درجه انجام شده است .
1 Herbst and Conradie 2 Lockhartand Backman 3Pillay روش کار پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی است که با هدف ارزیابی شایستگی های مدیران ارشد و میانی بیمارستان بوعلی سینا خرمدره با استفاده از مدل ٣٦٠ درجه انجام می شود.
عشقی (١٣٩٠) در پژوهش خود به این نتیجه رسید که اختلاف معنادار بین نتایج خودارزیابی با سه گروه دیگر ناشی از آن است که ادراک مدیران از میزان شایستگی های مدیریتی شان صحیح نیست به گونه ای که در تمامی مهارت ها خود را نسبت به سه گروه دیگر بالاتر ارزیابی کرده اند و بر این اساس برای تصحیح این خطای ادراکی و تغییر آن به ادراکی صحیح و واقعی تر و از طرفی بهبود عملکرد مدیران سازمان در ارتباط با مهارت های مدیریتی ضمن اینکه باید بازخورد را اعمال کرد، این بازخوردها به وسیله شرکت کنندگان در فرآیند ارزیابی (همکاران، سرپرستان، مشتریان) به صورت جامع و در یک محیط کاملا حمایتی به صورت مداوم و پیوسته ارائه شود.