Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی و عملکرد شغلی در بین کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور است. جامعه آماری پژوهش شامل 226 نفر از کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بوده که از این تعداد 135 نفر مرد و 91 نفر زن بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پژوهش، کاربردی و از نوع پیمایشی بوده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق-ساخته 28 سوالی فناوری اطلاعات و ارتباطات، پرسشنامه 17 سوالی خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه 15 سوالی عملکرد شغلی پاترسون بود. ضریب پایایی محاسبهشده در این پژوهش برای پرسشنامههای فناوری اطلاعات و ارتباطات، خودکارآمدی و عملکرد شغلی به ترتیب 917/0، 740/0 و 876/0 بوده است. در تجزیهوتحلیل دادهها جهت بررسی تفاوت میانگین در بین مردان و زنان از آزمون t نمونههای مستقل، برای تشخیص نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای سنجش رابطه بین متغیرها و جهت آن از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد اختلاف معناداری در سطح میانگین متغیرها بین مردان و زنان وجود نداشته است. ارتباط معناداری میان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیر مولفههای آن با خودکارآمدی و عملکرد شغلی وجود داشته است و تنها در خصوص ارتباط زیر مولفههای میزان استفاده از اینترنت و سرویسهای اینترنتی با عملکرد شغلی، ارتباط معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج پژوهش به تاثیر مثبت متغیر پیشبین در متغیرهای ملاک اشاره داشته است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between the use of information and communication technology with the self-efficacy and job performance among staff of technical and vocational training organization, in Iran. The sample consisted of 226 staff of the technical and vocational training organization which 135 men and 91 women were selected randomly. The instruments were questionnaire consisting of 28 questions of information and communication technology, 17 questions of general self- efficacy questionnaire and 15 questions of Paterson's job performance questionnaire. Reliability coefficient calculated in this study for ICT questionnaires, self-efficacy and job performance, were 0.917, 0.740 and 0.876. respectively. Independent samples t test was used to examine the differences of average between men and women. Kolmogorov-Smirnov test was used to diagnos normall distribution data and to assess the relationship between the variables Spearman correlation test and regression analysis were also used. The results showed that there are no significant differences the between men and women. There is significant relationship between the use of ICT with self-efficacy and job performance. There was no significant relationship between relevant components of the use of the Internet and Internet services with job performance.
Machine summary:
"در آزمون رگرسیون ، با توجه به مقدار آماره فیشر در جدول تحلیل واریانس ٨/٠١٢= F با درجه آزادی (٢٢٤ و ٢) با سطح معنیداری ٠٠٥/؛ و مقایسه این سطح معنیداری با ٠/٠٥ و ضریب اطمینان ٠/٩٥ میتوان نتیجه گرفت که به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در عملکرد شغلی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تأثیر مثبت داشته است (جدول ١٣).
نتایج آزمون t نمونه های مستقل ١ برای متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات )به تصویر صفحه مراجعه شود) برابری واریانس در جدول ١٥، سطح معناداری در آزمون لون ٢ کمتر از ٠/٠٥ بوده است لذا از فرض برابری واریانس (سطر اول ) استفاده میشود که سطح معناداری آزمون t در آن برابر ٠/٧٩٤ بوده است ؛ بنابراین در میانگین به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو گروه مرد و زن در بین کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تفاوت معناداری وجود ندارد.
مقادیر t و سطوح معناداری عملکرد شغلی در آزمون t نمونه های مستقل )به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس نتایج آزمون t نمونه های مستقل برای متغیر عملکرد شغلی در جدول ١٧، سطح معناداری در آزمون لون بیشتر از ٠/٠٥ بوده است لذا از فرض عدم برابری واریانس (سطر دوم ) استفاده میشود که سطح معناداری آزمون t در آن برابر ٠/٧٨٨ بوده است ؛ بنابراین می توان گفت که در میانگین سطح عملکرد شغلی دو گروه مرد و زن در بین کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتایج آزمون t نمونه های مستقل در این پژوهش نشان میدهد که تفاوت معناداری بین میانگین سطح کاربرد فناوری اطلاعات ، خودکارآمدی و عملکرد شغلی در میان کارکنان مرد و زن شاغل در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور وجود ندارد."