Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی هوش هیجانی در کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، و از نوع همبستگی است که بهصورت میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان بود، که بهدلیل محدودیت در تعداد، کلیۀ کارکنان (تمامشمار) بهعنوان نمونۀ آماری در نظر گرفته شدند (N=n). برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ استاندارد استفاده شد. نتایج نشان داد که، بین هویت سازمانی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی (001/0 ≥ P، 52/0 = r)، بین هویت سازمانی و مؤلفههای آن با هوش هیجانی (041/0 ≥ P، 207/0 = r)، و بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی (001/0 ≥ P، 487/0 = r) رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد، اما هوش هیجانی نمیتواند نقش میانجی را در رابطۀ بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (29/0*44/0= 127/0 ≤ 21/0) داشته باشد. بنابراین میتوان گفت که بین دو متغیر هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بهطور طبیعی رابطهای معنادار وجود دارد، و نیازی به نقش میانجی هوش هیجانی برای برقراری این ارتباط نیست.
The aim of the current study was to investigate the relationship of organizational identity (OI) and organizational citizenship behavior (OCB) with mediating role of emotional intelligence (EI) in employees of Sport and Youth general office of Khorasan Razavi province. This study was application in terms of aims, correlation conducted as a field. The statistical population consisted of all employees. Due to the limit to the number of employees, all of them were considered as the sample by census sampling method (N=n). 3 standard questionnaires were used for data collection. Results showed a positive and significant relationship between OI and its components and OCB (r=0.52, P≤0.001), between OI and its components and EI (r=0.207, P≤0.041) and between EI and its components and OCB (r=0.487, P≤0.001), but EI cannot play a mediating role in the relationship between OI and OCB (0.21≥0.127=0.44*0.29). So it can be stated that there is a naturally significant relationship between OI and OCB, and there is no need for the mediating role of EI to establish this relationship
Machine summary:
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی هوش هیجانی در کارکنان ادارة کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بود.
همچنین یوسفی و همکاران (١٣٩٢) در طرح خود ارتباط هوش هیجانی و مؤلفه های آن با رفتار شهروندی سازمانی در ادارة ورزش و جوانان کرمانشاه را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی کارکنان رابطۀ معناداری وجود دارد.
با توجه به مطالب مذکور از آنجا که در محیط های آموزشی به طور اعم و جامعۀ مورد مطالعه به طور اخص ، اطلاعات دقیق و کافی از رابطۀ هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی هوش هیجانی وجود ندارد، پژوهشگر سعی دارد تا با تعیین این 1.
بر این اساس یافته های پژوهش حاضر بین هوش هیجانی و دو مؤلفۀ مدیریت رابطه و آگاهی اجتماعی با هویت سازمانی رابطۀ مثبت و معناداری (٠/٠٤١ ≥ P، ٠/٢٠٧ = r) را نشان می دهد (جدول ٢)، که با نتایج تحقیقات کارملی (٢٠٠٣)، استوارت (٢٠٠٨) و ودادی و همکاران (١٣٨٥) همخوانی دارد.
همچنین گولریوز١ و همکاران (٢٠٠٨) با بررسی نقش میانجی رضایت شغلی در رابطۀ بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی اذعان داشتند که با افزایش مؤلفه های خودآگاهی و خودمدیریتی در کارکنان می توان هویت سازمانی آنان را بهبود بخشید.
Relationship of emotional intelligence with transformational leadership and organizational citizenship behavior.