Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های حفظ کرامت زن و تبیین نقش تربیتی آن در سبک زندگی اسلامی است که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. داده های پژوهش پس از بررسی منابع موجود و مرتبط، با استفاده از فرم های فیش برداری جمع آوری شد و با شیوه های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دستاورد این پژوهش، شناسایی شش مولفه حفظ کرامت زن شامل آگاهی از توانمندی های سرشتی، توجه به توانمندی های اکتسابی، توجه به نتیجه کرامت، پرورش حیا، پرورش عزت نفس، آشنایی با حقوق خویش است. همچنین پنج نقش تربیتی در سبک زندگی اسلامی شناسایی شد که عبارتند از: شکل گیری شخصیت سالم، تقویت دین داری، آراستگی به رفتار عزتمندانه در زندگی، کنترل خود از آلودگی ها، افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی. توجه به این مولفه ها می تواند زندگی زنان جامعه را به سمت زیست دین دارانه هدایت کند.
Machine summary:
مؤلفه های حفظ کرامت زن و نقش تربیتی آن در سبک زندگی اسلامی تاریخ دریافت: 03/08/1395 تاریخ پذیرش: 10/09/1395 علی نقی فقیهی دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران.
(عالمیان، 1387) بنابراین، از مهمترین محورها در تربیت الهی رسیدن زن و مرد به کرامت نفس است که در تمام شئون سبک زندگی انسان باید احساس خودارزشمندی ایجاد گردد.
بر این اساس، سبک زندگی در راستای اهداف رسالت پیامبران و در راستای ابعاد مختلف انسانی گام برمی دارد و برای تجلی شخصیت انسانی، عزت نفس، حرکت به سوی رشد فردی و اجتماعی و رسیدن به کمال، به مؤلفه های حفظ کرامت نفس که استقلال فرد و اعتماد نفس ایجاد می کند، توجه دارد (نجفی.
روشن است که توجه به این نتیجه بسیار با اهمیت، زمینه های روانی را برای حفظ کرامت فراهم می کند و قوای انسانی را در حرکت به سوی رشد و تعالی و زندگی سعادتمندانه بسیج می کند.
بر این اساس، برای ایجاد جامعه عزتمند در مسیر تکامل، باید در تربیت انسان های کریم و حفظ کرامت انسانی کوشا بود.
همچنین از دیگر مؤلفه های مهم حفظ گرامت زن آشنایی با حقوق خویش و نقش های تربیتی آن در سبک زندگی اسلامی است که از جمله این نقش ها می توان به شکل گیری شخصیت سالم، تقویت دین داری، آراستگی به رفتار عزتمندانه در زندگی، کنترل خود از آلودگی ها و افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی اشاره کرد.