Abstract:
زمینه: در ایران برنامههای تحول در نظام اداری بهویژه در حوزهی منابع انسانی کمتر توفیق داشتهاند و استقرار EHRM بهعنوان یک برنامه تحول در منابع انسانی ازجمله همین برنامههاست. صاحبنظران معتقدند بیتوجهی به عوامل موثر بر استقرار EHRM میتواند مانع استقرار آن شود.هدف: هدف از این مقاله شناسایی موانع استقرار مدیریت منابع انسانی الکترونیک به روش تحلیل کیو و بررسی وضعیت سازمانهای دولتی استان خراسان رضوی جهت آمادگی برای استقرار EHRM میباشد.روشها: تحقیق حاضر از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی میباشد. ذر بخش کیفی جهت شناسایی موانع تحلیل ادبیات، مصاحبه تحلیلتم و دلفی مبنای جمعآوری دادهها قرارگرفته است و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته، آمادگی استقرار مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمانهای دولتی استان سنجش شده است. این پژوهش ازلحاظ ماهیت توصیفی و ازنظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران منابع انسانی و کارشناسان مسئول سازمانهای دولتی استان خراسان رضوی میباشد که تعداد آنها درمجموع 1100 نفر میباشد که تعداد 145 نفر از آن بهعنوان نمونه تصادفی انتخاب شدند.یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر چهار دسته مانع فرهنگی، ساختاری، تکنولوژیک و استراتژیک بر استقرار EHRM تاثیرگذار هستند.نتیجهگیری: نتایج تحقیقات بیانگر این مهم است که ساختار رکن تعیینکنندهی هر تغییری است، به عبارتی هم تغییرات را متاثر میکند و هم از تغییرات متاثر میشود، در این تحقیق نیز موانع ساختاری موردتوجه قرارگرفته است. لذا پیشنهاد میشود که ابتدا مدیریت عالی سازمان در جلسهای حمایت قاطع خود را از استقرار EHRM اعلام نماید. همچنین با تعریف معاونت منابع انسانی (مصوبهی دولت نیز میباشد) بهجای مدیریت منابع انسانی در سازمان، جایگاه واحد را ارتقاء بخشد و ساختار با کاهش نیروهای مازاد (تعدیل) از حالت بوروکراتیک و خشک خارج شود و ساختاری منعطف را نشان دهد تا زمینه برای رفع سایر موانع نیز مهیا گردد.
Machine summary:
"در مرحله اول، مصاحبههای اکتشافی از مدیران سازمانها و مدیران منابع انسانی که از EHRM شناخت داشتند، صورت گرفت، سپس مصاحبه با خبرگان انجام شد و بخشی از اطلاعات اولیه از مطالعات تطبیقی استقرار EHRM در سایر کشورها به دست آمد و در ادامه از طریق تحلیل محتوا نظرات مدیران منابع انسانی سازمانهای دولتی استان خراسان و اساتید دانشگاه در مورد عناصر و ابعاد تحقیق مورد (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1: الگوی نقاط مرجع استراتژیک (میر سپاسی 142 ،95،2013) تحلیل و بررسی قرار گرفت و در ادامه عوامل طراحیشده در قالب کارتهای کیو (کیو آیتمها) جهت روایی به خبرگان ارسال و بعد از گردآوری و تحلیل اطلاعات، موانع استقرار مدیریت منابع انسانی الکترونیک ارائه گردید و درنهایت در سطح سازمانهای دولتی استان خراسان رضوی وجود یا زمینه این موانع مورد ارزیابی قرار گرفت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2: موانع استقرار مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمانهای دولتی مستخرج از پیشینه و مصاحبه اولیه (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3: جدول 60 نمونهای توزیع کارتهای کیو با استفاده از تحلیل کیو مشخص گردید که اساتید و خبرگان انتخابی نسبت به نمونه کیو این مطالعه یعنی 60 شاخص استخراجشده (برمبنای ادبیات نظری پژوهش و طی شیوه تحلیل محتوا و دو مرحله متد دلفی) اتفاقنظر ندارند؛ لذا نیاز است تا شاخصهایی که باعث بروز این اختلافنظر در بین این 60 شاخص شدهاند، حذف نموده و مجددا نسبت به طی مراحل کیو مرحله دوم مطالعه اقدام نمود.
Determinants of Attitude Towards E-HRM: an Empirical Study Among HR Professionals, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 57, Pages 312-319 یادداشتها Yusliza & Ramayah Cedarstone Hall & Moritz Hubb Strohmeier Tanay & Huub Gueutal & Stone Erdogmus Esen Jalilvand, Shekarchizadeh & Samiei Srivastava Manivannan Mirsepasi First-order Measurement Model Stone & Doulebohn Reiss"