Abstract:
زمینه: تامین امنیت که از وظایف اصلی و عمده دولتهاست نیاز به سیاستگذاری در این حوزه را ضروری مینماید. در این راستا مدلسازی یکی از تکنیکهای تسهیل فهم و اجرای فرایند سیاستگذاری امنیتی است که به مدد دولتمردان میآید. طبق تعریف امنیت داخلی، مردم نقشی محوری در مباحث امنیتی دارند و مجذوب کردن و رضایتمندی مردم، شاخصی مهم برای سنجش امنیت داخلی محسوب میشود.هدف: مقاله حاضر باهدف طراحی مدل مطلوب اجرا و ارزیابی در سیاستگذاری حوزه امنیت داخلی در ج.ا.ایران نگارش شده است.روشها: روش این پژوهش کیفی میباشد که با تکیهبر تحلیل و توصیف محتوای برخی نوشتههای مربوط به رخدادهای امنیتی در جمهوری اسلامی ایران تهیهشده است. گردآوری دادهها به روش کتابخانهای، از طریق بررسی منابع مکتوب و غیر مکتوب و مراجعه به کتابخانه و پایگاههای الکترونیکی انجام گرفت.یافتهها: مدل تلفیقی از نظریات اتزیونی (L.R.F) و هیرشمن (E.V.L) بهعنوان مدل مطلوب، طراحی و تبیین شده است. در این مدل، روش اجرای سیاستهای امنیت داخلی تا حد زیادی مطابق باارزشها و هنجارهای مردم میباشد و استفاده از زور، اجبار و ترس در حد کمی وجود داشته و حد متوسطی از بهکارگیری پاداش نیز مطمح نظر میباشد. درصورتیکه اجرای سیاستها موجب وفادار نمون مردم و یا باعث تبدیل معترضین به وفاداران شود (وضعیت L.L و R.L)، اجرای مطلوبی بوده و منجر به پایان سیاست میشود. در غیر این صورت اگر موجب تقابل مردم با نظام (گزینه خروج) و یا تبدیل معترضین به مخالفان نظام گردد، اجرا نامطلوب بوده و منجر به اتخاذ یکی از گزینههای اصلاح (تغییرات جزئی شامل وضعیتهای F.L، L.V و R.V) و یا توقف (تغییرات اساسی شامل وضعیتهای F.V ،L.E ،R.E و F.E) در سیاست خواهد شد.نتیجهگیری: تلفیق بیرونی میان دو مثلث، به سیاستگذاران این امکان را میدهد تا با دستیابی به ترکیبهایی متفاوت از تلفیق درونی، یک اجرای مطلوب از سیاستها را مدنظر قرار داده و در مقابل چنین اجرایی، رفتاری مطلوب و مشابه را انتظار داشته باشند.
Machine summary:
"1) در این تحقیق، سؤال اصلی عبارت است از اینکه: مدل مطلوب اجرا و ارزیابی در سیاستگذاری امنیت داخلی در جمهوری اسلامی ایران چیست؟ سؤال فرعی نیز اینچنین طرحشده است که: در صورت بروز بحران در حوزه امنیت داخلی، ج.
(ماندل 1377، 49) رابرت ماندل نیز معتقد است امنیت ملی شامل تعقیب روانی و مادی ایمنی است و اصولا جزء مسئولیتهای حکومتهای ملی است تا از تهدیدات مستقیم ناشی از خارج، نسبت به بقای رژیمها، نظام شهروندی و شیوه زندگی شهروندان خود ممانعت به عملآورند (ماندل 1377، 52) با این توضیحات، تعریف جامعی که از امنیت ملی میتوان ارائه داد بدین شرح است: «امنیت ملی به مسئولیت ملی دولتها و توانایی جامعه در جهت کسب و تأمین ایمنی روانی و مادی برای مردم تحت حاکمیت خویش و صیانت از موجودیت فیزیکی، روانی، زیستی، معیشتی، فرهنگی و ارزشی مردم و سرزمین اشاره دارد تا از تهدیدات مستقیم و غیرمستقیم ناشی از قدرتهای داخلی و خارجی نسبت به بقای رژیم و ارتقاء و بهینهسازی آن، نظام شهروندی و شیوه زندگی شهروندان و درنهایت تضمین منافع ملی خود ممانعت به عملآورند».
خاتمه سیاست، میتواند نقطه آغازی باشد برای پیوند چرخههای متوالی در سیاستگذاری؛ اما در شرایطی که نتایج حاصل از ارزیابی، بر عدم حصول نتایج و اهداف موردنظر دلالت کند، دو راه پیش روی سیاستگذاران است؛ درصورتیکه با اعمال پارهای از تغییرات جزئی امکان اصلاح وجود داشته باشد، اصلاحات لازم در سیاست انجام میشود لکن اگر اصلاح، جوابگوی انحراف در سیاستگذاری نبوده و نیاز به تغییرات بنیادین داشته باشد، لازم است سیاست متوقفشده و تغییرات اساسی اعمال گردد."