Abstract:
محققان حوزه مدیریت کسب و کار برگرفته از رویکرد منبع محور در مواجه موفق بنگاه با محیط پرتلاطم، تغییرات مستمر فنآوری، مرزهای سازمانی و تقاضای متنوع مشتریان، مفهوم توانمندی پویا را با تاکید بر ایجاد و حفظ مزیت رقابتی توسعه دادهاند. فهم خردبنیانهای توانمندی نوآوری، بهعنوان یکی از توانمندیهای پویا، در چارچوبی از فرآیندها، ساختارها و فعالیتهای سطح بالا میتواند در تحلیل چگونگی نوآوری شرکتها و ارایه راهکار برای آنها مفید باشد. از اینرو، پژوهش حاضر با تاکید تفاوت نوآوری در صنعت دارو در سطح جهانی و با آنچه نوآوری در کشور شناخته میشود، درصدد است تا خردبنیانهای توانمندی نوآوری شرکتهای تولید داروی کشور را شناسایی نماید. بدین ترتیب با مروری بر نظریات مطرح پیرامون توانمندی پویا، با تحقیقی کیفی و مبتنی بر استراتژی مطالعه چند موردی، پنج شرکت تولیدی دارو مورد بررسی قرار گرفتهاند. تحلیل محتوای کیفی اسناد گردآوری و تولید شده در فرآیند پژوهش حکایت از وجود چهار خرد بنیان توانمندی نوآوری به شرح هوش نوآوری، ریلگذاری، ترکیب و راهبری دارد که شواهدی فرآیندها، ساختارها و فعالیتهای مرتبط با آن گزارش شده است.
Machine summary:
com/statistics/263102/pharmaceutical-market-worldwide-revenue-since-2001/"/> و هزینه تحقیق و توسعه در آن بهطور نمایی افزایش یافته است: شرکتهای دارویی در دهه 2013-2003، متوسط سالانه در حدود 1/1 میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه کردهاند و نیز در صنعت داروسازی 135 میلیارد دلار سالانه برای تولید 30-25 داروی جدید در سال هزینه شده است [50].
آنچه بهعنوان نوآوری در شرکتهای دارویی جهان مطرح میشود ارایه مولکولی جدید و دارویی منتج از آن برای درمان است که در ایران به جهت استقرار طرح ژنریک، سطح توانمندی موجود، مسیر تکاملی و اهمیت راهبردی دارو، نوآوری در ایجاد و امکان داروهای موجود و همچنین تلاشهای انجام شده در فرآیند تولید و بازاریابی محصولات دارویی است.
<رجوع شود به تصویر صفحه> شکل 2- جریان دانش میان توانمندیهای (توانمندی نوآوری، ظرفیت جذب و توانمندی یادگیری) بنگاه و محیط [20, 52, 61, 65, 70] خردبنیانهای توانمندی نوآوری؛ هر چند اهمیت مفهوم خردبنیان در حوزه علوم انسانی بیش از دو قرن مطالعات را به خود اختصاص داده است، اما بهکارگیری آن در حوزه اقتصاد محدود به دهه 60 میلادی و برآمده از تلاش برای تبیین و درک روابط میان اقتصاد خرد و کلان است.
"/> [27] نیز دو دسته از توانمندی نوآوری را برای بنگاه پر اهمیت دانستهاند: الف) اکتشاف (جستجو؛ آزمایش؛ ریسکپذیری)؛ مدیران میبایست فرهنگ جستجو و کشف مسائل جدید و تلاش برای حل آن را با افزایش ریسکپذیری خود ایجاد نمایند؛ ب) خلق مسیر (انتخاب پروژه؛ تامین مالی پروژه): تعدد راهحلهای ممکن و محدودیت منابع نیازمند تصمیمگیری بر پروژههای متعدد و تامین مالی آنهاست که تصمیمگیری مبتنی بر دانش سازمانی انجام میگیرد.
&quot;What are dynamic capabilities and are they a useful construct in strategic management?&quot;, International Journal of Management Reviews, 11(1), 29-49.
&quot;Dynamic capabilities: what are they?&quot; Strategic management journal, 21(10-11), 1105-1121.