Abstract:
پژوهش حاضر به منظور طراحی مدل سه بعدی مدیریت تغییر سازمانی، فرآیندی و فردی در آموزش و
پرورش (ایران) انجام شده است. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) که در مرحله کیفی جامعه
آماری شامل اساتید دانشگاهی در رشته مدیریت، مدیران اموزش و پرورش بوده و نمونهگیری در آن،
شامل ٣٠ نفر (خبرگان) که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اعتبار این پژوهش از اعتبار صوری
و محتوایی بود. که ابزار آن پرسشنامه نیمه ساختار یافته و در مراحل بعد ساختار بوده و تجزیه و تحلیل آن
از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در مرحله کمی جامعه آماری شامل ١٣٨٠ نفر از مدیران و کارشناسان
رده میانی به بالا در آموزش و پرورش کشور و از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد که در
نهایت حجم نمونه با استفاده از روش کوکران تعداد ٢٩٤ نفر تعیین گردید. ابزار این مرحله پرسشنامه و
پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ٨٩/ 0 محاسبه شد. بر پایه پیشینه پژوهش و تمرکز بر مبانی
نظری و مطالعه ادبیات موضوع ابعاد و مولفههای اولیه مدیریت تغییر سازمانی، فرآیندی و فردی در آموزش
و پرورش کشور و در واقع صورت بندی چهارچوب مفهوم مدل استخراج شد. پس از ارزیابی و اصلاح
مدل اولیه به وسیله پرسشنامه محقق ساخته و با ضریب پایایی ٨٩/ ٠و با استفاده از تحلیل عاملی مرتبه دوم مدل نهایی طراحی گردید. همچنین نتایج آزمون تی وابسته نشان داد که بین وضعیت موجود مدیریت تغییر سازمانی، فرآیندی و فردی در آموزش و پرورش و وضعیت مطلوب آن تفاوت معنا داری وجود دارد.
پیاده سازی مولفه های مدل سه بعدی مدیریت تغییر سازمانی، فرآیندی و فردی در سازمان مربوطه، توجه به بعد فرهنگی، پویا نمایی مدل با رویکرد آینده پژوهی، استراتژی تغییر و ارتباط رفتارسازمانی در پیاده سازی مدل مدیریت تغییر برخی از پیشنهاداتی است که به پژوهشگران آتی در حوزه مدیریت منابع انسانی و
آموزش پرورش توصیه میگردد.
Machine summary:
مؤلفه ها و شاخص هاي کليدي تغيير سازماني، فرآيندي و فردي کدام است ؟ با عنايت به مطالعه ي پژوهش هاي انجام شده در سطح بين المللي که در فصل دوم به تفصيل آن اشاره شد و همچنين تحليل داده هاي کيفي حاصل از پرسشنامه هاي نيمه ساختار يافته محقق ساخته که توسط خبرگان مرکب از اساتيد دانشگاه ، مديران ، کارشناسان ارشد آموزش و پرورش ، تکميل و نظرات آنان احصا گرديده ، اهميت مولفه ها و شاخص هاي مديريت تغيير مورد بررسي قرار گرفت .
ــ تي جف ، دنيس و دي اسکات ، سينديا (١٣٧٧) مدريت تغيير سازماني (راهنمايي براي مديران ) ترجمه بهزاد رمضاني، نشر دايره ، چاپ اول ، تهران : ص ٤٥-٤٩ ــ تيمورنژاد، کاوه (١٣٨٤) مديريت تحول سازماني، تهران ، انتشرات نرم افزاريهامون : ص ٢٥ ٢٨٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي ام ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * ــ حضرتي ويري، اصغر (١٣٨٩) بررسي رابطه يادگيري سازماني با تعهد سازماني با آمادگي براي تغيير در معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ، پايان کارشناسي ارشد، دانشکده حسابداري ومديريت دانشگاه علامه طباطبايي تهران ــ دانايي فرد، حسن ؛ الواني، سيد مهدي (١٣٨٦) روش شناسي پژوهشي کمي و کيفي در مديريت ، رويکرد جامع ، تهران ، انتشارات صفار- اشراقي: ص ١٢٧-١٣١ __ Altamony, H (2016) The Relationship between Change Management Strategy and Successful Enterprise Resource Planning (ERP) Implementations: A Theoretical Perspective Senior Partner OD & Excellence Consultant.