Abstract:
بسیاری از محققان توسعه محصول جدید را به عنوان یک فرایند متمرکز بر دانش معرفی کرده اند که با رشد فزاینده پیچیدگی محصولات و فناوری ها،به مدیریت دانش موثر، احتیاج مبرم دارد.تا کنون مطالعات زیادی بر روی اثرات بکارگیری مدیریت دانش بر فرایند توسعه محصول جدید صورت گرفته است ولی کار زیادی روی ابزارهای مدیریت دانش کارامد در این فرایند صورت نگرفته است.در این تحقیق با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی، اولویت بندی میان ابزارهای مدیریت دانش در فرایند توسعه محصول جدید نرم افزاری و نیز در هریک از مراحل، در سه بخش نظرات خبرگان دانشگاهی،خبرگان حوزه کسب و کار و نیز ترکیب نظرات خبرگان صورت گرفته است.در مدل سلسله مراتبی تحقیق، انتخاب ابزارهای مدیریت دانش در توسعه محصول جدید نرم افزاری به عنوان هدف در سطح صفر، مراحل توسعه مبتنی بر مدل مرحله-دروازه در سطح بعدی، فرایندهای مدیریت دانش به عنوان معیارهای مقایسه در سطح سوم، و در نهایت ابزارهای مدیریت دانش به عنوان گزینه ها در سطح آخر قرار دارند. بنابر نتایج به دست آمده، فرایند انتقال و انتشار دانش،هم از دیدگاه خبرگان دانشگاهی و هم خبرگان صنعت، اولویت اول را در میان فرایندها و گروه افزارها و ابزارهای همکاری و همچنین اولویت اول را در میان ابزارهای مدیریت دانش در اغلب مراحل توسعه به خود اختصاص داده اند
Machine summary:
در این تحقیق با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی ، اولویت بندی میان ابزارهای مدیریت دانش در فرآیند توسعه محصول جدید نرم افزاری و نیز در هریک از مراحل ، در سه بخش نظرات خبرگان دانشگاهی ،خبرگان حوزه کسب و کار و نیز ترکیب نظرات خبرگان صورت گرفته است .
سطح بعدی شامل مراحل مختلف توسعه محصول جدید نرم افزاری بود که در این تحقیق از مدل مرحله -دروازه به عنوان مدل پیش فرض استفاده شده است و شامل هفت مرحله می باشد که بین هریک از مراحل یک دروازه به عنوان نقطه تصمیم گیری جهت گذار از یک مرحله به مرحله بعد وجود دارد.
با استفاده از این بخش از پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده های آن ، اهمیت و اولویت فرآیندهای مدیریت دانش در هریک از مراحل توسعه محصول نرم افزاری جدید و همچنین در کل فرآیند توسعه مشخص خواهد شد.
در نهایت با تلفیق اطلاعات بخش اول و دوم پرسشنامه ، اولویت بندی نهایی ابزارهای مدیریت دانش جهت بهبود عملکرد هریک از مراحل و همچنین عملکرد کلی توسعه محصول نرم افزاری جدید مشخص خواهد شد.
( ٢٠٠٦ ,Jackson et al) بررسی پژوهش های پیشین نشان میدهد که تسهیم دانش منجر به کاهش هزینه های تولید، اتمام سریعتر پروژه های مرتبط با توسعه محصول جدید، عملکرد بهتر گروه ها و ایجاد قابلیت های نوآورانه در عملکرد سازمان ها می شود (Cabrera ,٢٠٠٧ Lin (,2005 King, 2006 با توجه به خروجی های نرم افزار گروه افزارها از میان ابزارهای مدیریت دانش ،در بیشتر مراحل توسعه محصول جدید نرم افزاری چه از دیدگاه خبرگان دانشگاهی و چه از دیدگاه خبرگان حوزه کسب و کار بالاترین اولویت را داشته اند.