Abstract:
زمینه و هدف: کسب مهارتهای اجتماعی از دوران کودکی برای تعامل سازنده با دیگران و سازشیافتگی اجتماعی مطلوب ضروری است. یکی از راهکارهای موثر برای آموزش این مهارتها، روش ایفای نقش است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ایفای نقش در حرمت خود و سازشیافتگی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهرستان خلخال در سال تحصیلی 1396-1395 بود. در مرحله غربالگری و بر اساس کسب نمره لازم در دو پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت (1967) و پرسشنامه سازشیافتگی سینها و سینگ (1993)، از میان کل دانشآموزان (178 نفر) تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (در هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیری دادهها نشان داد که آموزش ایفای نقش در حرمت خود و سازشیافتگی کل دانشآموزان بهطور معناداری موثر است (p<0/001). نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری دادهها نیز نشان داد که آموزش از طریق ایفای نقش بر هر یک از مولفههای حرمت خود (عمومی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی) و سه گروه از مولفههای سازشیافتگی (عاطفی، اجتماعی و تحصیلی) تاثیر معنیداری دارد (p<0/001).
نتیجهگیری: روش آموزش ایفای نقش با فراهم کردن محیطی لذتبخش برای یادگیری، در افزایش حرمت خود و سازشیافتگی دانشآموزان تاثیر دارد و برای آنها امکان استفاده از مهارتهای آموختهشده در محیطهای عینی زندگی را فراهم مینماید.
Background and Purpose: The acquisition of social skills from childhood is essential for constructive interaction with others and optimal social adjustment. One of the effective ways to teach these skills is role-playing method. The purpose of this study was to investigate the effect of role-playing teaching on self-esteem and adaptation of female elementary school students. Method: The method of this study was experimental. The statistical population of this study included all 3rd to 5th grade elementary girls from Khalkhal city in the academic year 2016-2017. In the screening stage, based on the required score in self-esteem questionnaire (Cooper Smith, 1967) and adjustment inventory questionnaire (Sinha & Singh, 1993), among 308 students (178), 30 were selected by random cluster sampling method. They were randomly divided into experimental and control groups (15 subjects in each group). Results: The results of univariate covariance analysis showed that role-playing method has a significant effect on self-esteem and adjustment of students (p <0.001). The results of multivariate analysis of covariance showed that education through role play has a significant effect on each components of self-esteem (general, family, educational, and social) and adjustement (emotional, social, and academic) (p <0 / 001). Conclusion: The role-playing by providing an enjoyable environment for learning, increases self-esteem and adjustment of students, and providing them with the opportunity to use the learned skills in the real-life environments.