Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضرء تبیین اثربخشی مشاورهی شغلی به روش کرومبولتز بر بلوغ شغلی و افکار ناکارآمد شغلی
دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی دوم پایهی دوم شهر تهران بود. پژوهش حاضرء آزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون
با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش, شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطهی دوم شهر تهران بود که در سال تحصیلی
۳۹۶۷ مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه, به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد ۳۸ نفر انتخاب شدند و
پیش آزمون از آنها به عمل آمد. از این نمونهء ۱۹ نفر در گروه آزمایش و ۱۹ نفر در گروه گواه به صورت تصادفی گمارده شدند.
سپس جلسات مشاورهی شغلی کرومبولتز روی گروه آزمایش اعمال شد. سپس, از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار
مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی رشد مسیر شغلی فرم کوتاه شدهی استرالیا ()CDI-A-SF ) و پرسشنامهی افکار
ناکارآمد حرفهای بود. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بهبود معنیداری در نمرات بلوغ
شغلی و افکار ناکارآمد شغلی آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه نشان داد. پژوهش حاضر نشان داد که مشاورهی
شغلی مبتنی بر روش کرومبولتز میتواند به بهبود نمرات بلوغ شغلی و افکار ناکارآمد شغلی در دانشآموزان بیانجامد. بنابراین»
میتوان از مشاورهی شغلی به روش کرومبولتز جهت کمک و راهنمایی دانشآموزان برای بهبود آیندهی شغلی ایشان استفاده
نمود.
Machine summary:
گزینش شغلی واقعبینانه که پاسخگوی نیازهای اقتصادی، اجتماعی و روانی فرد باشد، موجب رضایت خاطر وی و مورد نیاز جامعه باشد، تنها در سایهی رشد و بلوغ شغلی<FootNote No="43" Text=" career maturity"/> میسر است (شفیعآبادی، 1394).
بلوغ شغلی به عنوان آمادگی فرد در برعهده گرفتن وظایف رشدی که در پس پیشرفتهای اجتماعی و زیستی خود و نیز انتظارات جامعهاش با آن مواجه میشود، تعریف میشود که این آمادگی هم شناختی و هم عاطفی است (هلر<FootNote No="46" Text=" Heler"/>، 2008).
افکار ناکارآمد شغلی، به نتایج منفی و ناکارآمد فکر یک فرد دربارهی فرضیات، نگرشها، رفتارها، احساسات، طرحها یا راهبردهای مربوط به حل مسئله و تصمیمگیری شغلی گفته میشود (سامپسون، پترسون، لنز، زیردن و ساندرز<FootNote No="48" Text=" Sampson, Peterson, Lenz, Reardon &amp;amp; Saunders"/>، 1999).
بر این اساس، برخی از افکار و باورهای ناکارآمد حرفهای که افراد راجع به حرفه و شغل موردنظر خویش دارند، انتخاب و تصمیمگیری شغلی آنان را تحتتأثیر قرار میدهد (زونکر<FootNote No="51" Text=" Zunker"/>، 2006).
هدف اصلی مشاورهی شغلی آن است که فرد پس از شناسایی خصوصیات خویش و آشنا شدن با ویزگیهای مشاغل دست به انتخاب شغل مناسب بزند (آمونسون، هریس-بولسبی و نایلز<FootNote No="53" Text=" Amundson, Harris –Niles &amp;amp; Niles"/>، 2009).
در این پژوهش، جهت بهبود بلوغ شغلی و افکار ناکارآمد شغلی دانشآموزان از مشاورهی شغلی به شیوهی یادگیری کرومبولتز<FootNote No="54" Text=" Kromboltz"/> استفاده شده است.
ابزار پژوهش پرسشنامهی رشد مسیر شغلی فرم کوتاه شدهی استرالیا<FootNote No="60" Text=" Career Development Inventory Australia Short Form (CDI-A-SF("/> (CDI-A-SF): پرسشنامهی رشد مسیر شغلی، ویرایش استرالیا (کرید و پاتون<FootNote No="61" Text=" Creed &amp;amp; Patton"/>، 2005) برای سنجش بلوغ شغلی استفاده میگردد.