Abstract:
از بعد فرهنگی، جهانی شدن بیشتر ناظر بر فشردگی زمان، مکان و پیدایش شرایط جدید برای جامعه جهانی و جهانی شدن فرهنگ است. این بعد از جهانی شدن بر اقتصاد و سیاست تفوق دارد و عمده توجه آن بر روی مشکلاتی متمرکز است که فرهنگ جهانی با بهره گیری از رسانه های جمعی برای هویت ملی و محلی به وجود می آورد.
به واسطه جهانی سازی نخست مراکز فعالیت شهری شکل می گیرد و اکثر شهرها در این روند نقش عمده ای را ایفا می کنند. به بیان دیگر، جهانی سازی روند اضمحلال روابط جغرافیایی نیست؛ بلکه روندی است که شامل بازسازی و احیای سازمان جغرافیایی اقتصاد و روابط اجتماعی می شود. جهانی سازی در مکان های خاص رخ می دهد. بر این اساس شهرهای بین المللی، مکان هایی را برای قوی ترین و موثرترین شرکت ها در بخش رسانه فراهم می کنند و به عنوان مراکز صنعت فرهنگی عمل می کنند. از این رو، خوشه رسانه ای یک جامعه است که در آن کار، مسکن و اوقات فراغت همزیستی حقیقی دارند، ارزش افزوده از طریق ادغام اطلاعات با فناوری و فرهنگ ایجاد می شود. این اتفاق حاصل تلفیق امکانات فرهنگی، خدمات اداری، خدمات برای تولید، دانشگاه ها، آزمایشگاه ها و شرکت های تجاری دارای جمعیت متمرکز و صاحب تکنولوژی است. این مقاله با توصیف ویژگی ها و ابعاد خوشه های رسانه ای به تبیین جایگاه آنها در جهت توسعه صنعت رسانه ها و اثرگذاری آن در رشد اقتصادی دانش محور اشاره دارد. همچنین با اشاره به ماهیت خوشه های رسانه ای و تفاوت های آنها با سایرخوشه های صنعتی بیان می دارد؛ خوشه های رسانه ای در قالب درگاه ارتباطی منطقه ای و بین المللی در جهت بسط توسعه فرهنگی و ارتباطات بین المللی می توانند نقش بسزایی ایفا کنند.
Machine summary:
خوشههای رسانهای ( از تجمع محلی صنعت رسانه تا جهانیسازی اقتصاد فرهنگی ) نوشتة احسان پوری 1 چکیده از بعد فرهنگی، جهانیشدن بیشتر ناظر بر فشردگی زمان، مکان و پیدایش شرایط جدید برای جامعة جهانی و جهانیشدن فرهنگ است.
پیش از این شرکتهای رسانهای خودبهخود خوشههایی را برای بهدست آوردن مزایای فردی و متقابل ایجاد میکردند، اما امروزه مراجع توسعه منطقهای و ملی و کارآفرینان بهصورت فزایندهای در ایجاد خوشههای رسانهای برای بهبود قابلیتهای تولیدی، توسعه اقتصاد و ایجاد سود مالی نقش دارند.
مهمترین مشخصه صنعت فرهنگی جهانیسازی، شرکتهای فرهنگی هستند که بهواسطه آن شرکتهای رسانهای جهان با شبکة جهانی شعب خود برای برقراری ارتباط بین مجموعههای شهری تولید فرهنگی ایجاد میشود.
این ارتباط فرامنطقهای مجموعه صنعت رسانه، بهواسطه ظهور سیستم شهرهای رسانهای جهان در شبکه شهری جهانی ایجاد میشود.
(Kratke, 2009) کاستلز، تغییرات برآمده از تأثیرفناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی در حوزة فرهنگ و تأثیر آن بر صنعت رسانه را چنین برمیشمارد: تجاریشدن گستردة رسانهها در اکثر نقاط جهان جهانیشدن و تمرکز کسبوکار رسانهای بهواسطة اختلاطپذیری و شبکهای شدن تفکیکسازی، سفارشیسازی و گونهسازی بازارهای رسانهای، با تأکید بر هویت فرهنگی مخاطب صورتبندی گروههای تجاری رسانهای، که تمام اشکال ارتباطی از جمله اینترنت را فراهم آورده است.
در حالیکه شبکههای درونمنطقهای، تولید خلاق و رقابتی را تسهیل میکنند، شبکههای جهانی ورودیهای دانش خارجی و دسترسی به بازارهای دور را فراهم میکنند و ریسکهایی را که باعث میشود خوشههای رسانهای شهری انعطافپذیری خود را از دست بدهند، کاهش میدهند.