Abstract:
در شرایط کنونی، تعالی خواهی و تعالی جویی یک شعار کاذب و فریبنده نیست زیرا دیگر نمیتوان با عبارت کلی شعار گونه،سازمانها را از بحرانها و خطرات آتی نجات داد.در طول حیات صنعتی،ابزارها و راهکارهای مختلفی به منظور بهبود وضعیت تولید از نظر کمی و کیفی مورد نظر بوده است. کمیت تولیدات صنعتی در ابتدای روند گسترش صنعت،به عنوان عامل اساسی جهت ادامه حیات سازمانها بود،در حالی که با گذر از زمان،اهمیت کیفیت محصولات برای حفظ بازار فروش به عنوان عامل تعیین کنندهای در سرنوشت سازمانها شناخته شده است.در این راستا،ابزارهای متعددی جهت بهبود این عامل اساسی توسط بشر استفاده شده و در این برهه از زمان که دنیای رقابتی نیاز به برترینها جهت باقی ماندن در شرایط رقابتی دارد،روش شش سیگما به عنوان 2Lروشی سیستماتیک جهت به کار گیری منسجم ابزارهای مختلف کیفی مطرح گردیده است. در این روش،سعی بر کاهش انحرافات فرایندهاست و اهداف اساسی در به کار گیری آن را میتوان در مواردی مانند کاهش تغییرات،کاهش عیوب،بهبود بازده، بالا بردن رضایت مشتری و بهبود در مسائل مالی خلاصه کرد.
Machine summary:
"روشهای شش سیگما با دیدی جامع نگر و فرا گیر میتوان روشهای شش سیگما را به صورت زیر تقسیم بندی کرد: *تغییر سازمانی(فرهنگی و رویهای) *فرایند(طراحی و بهبود) *مشتریها(تمرکز روی مشتری و تجزیه و تحلیل آن) *شاخصهای کمی(آمارها،عملکرد، مقوله هدف) *کارکنان(آموزشی،انگیزش،درگیری آنها در کار) هدف شش سیگما،بهبود رضایت مشتری از طریق کاهش و از بین بردن ضایعات محصولات یا خدمات دارای نقص میباشد.
قابل ذکر است که شرکتها،اغلب از عناوین خود برای توصیف کار انجام شده توسط این رهبران فنی استفاده میکنند و هیچ استانداردی وجود ندارد که مشخص کننده و توصیف کننده چنین افرادی باشد.
اولین فعالیتهای انجام گرفته توسط این فدراسیون،اعطای گواهینامه به افراد دارای کمربند مشکی میباشد و برگزاری امتحان جهت اعطای گواهینامه نیز از طریق ادامه در صفحه 26 ادامه از صفحه 92 جایگاه شش سیگما در ارتقای رضایت مشتریان وب سایت این سازمان انجام میشود.
ولی شش سیگما،ابزارهای بهبود را گسترش میدهد تا هزینه زمان دوره و سایر موارد کاری نیز بهبود یابند هم چنین شش سیگما از استفاده از ابزارهای آماری مبهم و نیز به طور کلی از قرار دادهایی مثل ایزو 0009 یا جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج صرف نظر میکند و با تمرکز روی آموزش علمی استفاده از ابزارها،خواهان رسیدن به هدف نهایی یعنی 3/4 نقص در هر میلیون فرصت در فرآیند کسب و کار است.
این اشخاص پاره وقت و تمام وقت بر روی پروژههای بهبود کیفیت در نواحی مختلف کار میکنند افراد دارای کمربند مشکی برای مدتها و تقریب دو سال روی انجام شش سیگما در یک قسمت متمرکز میشوند و سپس در واحدهای دیگر به این کار ادامه خواهند دارد."