Abstract:
امروزه انیمیشن به صنعتی مهم تبدیل شده که همه افراد با هر سنی طرفدار آن هستند و مخاطبان بسیاری را جذب نموده
است. بنابراین در این پژوهش به بررسی وضعیت انیمیشن در سینمای ایران از دیدگاه مخاطب شناسی پرداخته شده است. پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی بوده و نوع دادهها در این تحقیق با توجه به ابزار گردآوری دادهها (پرسشنامه) کمی است.
همچنین بر اساس هدف. تحقیق حاضر کاربردی میباشد. روش دادهها با توجه به نوع تحقیق کتابخانهای است. روش
اجرا در این پژوهش به صورت میدانی بوده و از ۸۳ نفر با استفاده از پرسشنامهای(بسته) در خصوص بررسی انیمیشن در
سینمای ایران نظرخواهی شده است مقادیر آلفای کرونباخ و برای تمامی سازهها بالاتر از ۰,۸۸۳ است که به معنی
پایایی مناسب سازهها است. مقدار متوسط واریانس استخراج برای متغیرهای این تحقیق بین ۰.۵۲۳۲۹ و ۰.۸۵۷۹ است که از
مقدار حداقلی ۰,۵ بیشتر است که نشان دهنده روایی مناسب سازهها است. سپس برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی
و آمار استنباطی بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که برای متغیر تقسیم بندی مخاطب حدود ۷۵,۹ درصد نظر خود را در
سطح زیاد بیان کردهاند و تنها حدود ۱,۲ درصد از پاسخ دهندگان نظرخود را در سطحء خیلی کم اعلام کردهاند. همچنین
نتیجه حاصل از این پژوهش نشان میدهد که انیمیشن ایران هنوز موفق به جذب مخاطب خاص خود نشده است ولی پیشرفت
این هنر در کشور دیده میشود.
Machine summary:
روش اجرا در این پژوهش به صورت میدانی بوده و از 83 نفر با استفاده از پرسشنامهای(بسته) در خصوص بررسی انیمیشن در سینمای ایران نظرخواهی شده است مقادیر آلفای کرونباخ و شاخصCR برای تمامی سازهها بالاتر از 0.
همچنین نتیجه حاصل از این پژوهش نشان میدهد که انیمیشن ایران هنوز موفق به جذب مخاطب خاص خود نشده است ولی پیشرفت این هنر در کشور دیده میشود.
در حال حاضر انیمیشن بخش زیادی از ساعات ما را پر نموده و برخلاف تصورات عوام، لذت بردن از آن مختص سن خاص و در انحصار دورانی از کودکی و نوجوانی نیست، از این رو در ساخت انیمیشن توجه به مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در کشورهایی مثل امریکا و ژاپن که از مراکز مهم تولید انیمیشن هستند، مخاطبان دستهبندی میشوند؛ به طور مثال در امریکا؛ ساخت انیمیشن به سه دسته کودک، نوجوان و بزرگسال تقسیم میشود که در قیاس با ژاپن از دسته بندی کوچکتری برخوردار است، چرا که در ژاپن؛ علاوه بر گروههای سنی یاد شده، انیمیشن به دو دسته پیشرفته و جزئی تقسیمبندی شده و حتی شاهد تفکیک جنسیتی(دختر و پسر) در ساخت انیمشن در این کشور هستیم؛ ولی متأسفانه این امر در کشور ایران هنوز به صورت حرفهای شکل نگرفته است(صلح کننده و شیخ مهدی، 1394 :100).
<رجوع شود به تصویر صفحه> فرضیه ششم: به نظر میرسد از طریق تکنیکهای استفاده شده در ساخت انیمیشن میتوان به جذب مخاطب خاص دست یافت؟ برای این فرضیه نتایج حاصل در جدول ارائه شده، بیانگر این است که حدود 68.