Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی راههای افزایش امید به آینده و تقویت انگیزهی پیشرفت دانشآموزان است. این پژوهش با روش اقدام پژوهی مشارکتی در سه بعد تشخیص، اجرا و ارزیابی نتایج در نه مرحله به مدت چهار ماه 1553 – و با مشارکت 51 دانشآموز مقطع متوسطه شهرستان رستم واقع در استان فارس در سال تحصیلی 53 صورت گرفت. بررسی و تحلیل اطلاعات مرحلهی اول که از طریق پرسشنامه، مشاهده، مصاحبه و بررسی اسناد موجود گردآوری شد، حاکی از بیانگیزگی و ناامیدی بسیاری از دانشآموزان نسبت به آیندهی زندگی و شغلی بود. اقدام پژوه با استفاده از راهحل تحریک انگیزهی همجنسی اجتماعی سعی در ایجاد تغییر و افزایش امید به آیندهی دانشآموزان جهت تقویت انگیزهی آنها را داشت. پس از ارایهی این روش و بررسی اطلاعات و شواهد نوع دوم، نتایج حاکی از افزایش انگیزه و امید به آینده در بین دانشآموزان بود.
Machine summary:
پس از ارایهی این روش و بررسی اطلاعات و شواهد نوع دوم، نتایج حاکی از افزایش انگیزه و امید به آینده در بین دانشآموزان بود.
در این راستا، از طریق تحلیل اطلاعات گردآوری شده این نتیجه حاصل شد که با یک راهحل موقتی، انگیزه و امید دانشآموزان را افزایش داده تا بهبود وضعیت نمرات و سلامت روانی و اجتماعی حاصل شود.
بنابرین معیارهای اعتباریابی طرح عبارت از: - انتخاب این راهحل توسط همکاران از بین راهحلهای انتخابی - قابل اجرا بودن راه حل انتخابی در بسیاری از دروس - تایید راه حل توسط همکاران و مدیر و مشاور مدرسه - تایید راه حل توسط همرشتهایها - تایید راهحل توسط برخی غیر همرشتهایها - صحبت با سه نفر از اساتید دانشگاه در ارتباط با طرح موجود 8- اجرای راه حل موقتی برای حل مساله اقدام پژوه از بین راهحلهایی انتخابی، جهت رسیدن به هدف خود که افزایش امید و تقویت انگیزه دانشآموزان بود، ایدهی" انگیزهی همجنسی اجتماعی" را انتخاب و به عنوان ایدهای خلاق مورد استفاده قرار داد.
به این معنا که با اجرای راه حل اجرا شده در کلاس درس، میزان امید به آینده دانشآموزان تا حدود زیادی افزایش یافته است.
00 11- گزارش نهایی اطلاعات جمعآوری شده در مرحله دوم حاکی از این بود که روش ارایه شده در کلاس درس به شکل معناداری بر افزایش امید به آینده، تقویت انگیزه و وضعیت نمرات آنها تأثیر داشته و موجب تغییر در وضعیت موجود به شکل مطلوب شده است.