Abstract:
راهبردهای توسعةشهری در هر شهر متأثر از گردشگریاست و ضروری است در برنامهریزیهای توسعةشهری به آن توجه شود. درواقع دستیابی به توسعة پایدار، مستلزم نگاهی جامع و راهبردی و توجه به عوامل مؤثر در توسعه از جمله گردشگری است. هدف پژوهش حاضر کمی و کیفی، ارزیابی راهبردی و ارائة راهبردهای بهینة بخش گردشگری استان کرمانشاه است. در روش کمی، هدف پژوهش کاربردی و نوع آن نوع توصیفی تحلیلی است. بخش کیفی براساس مصاحبههای عمیق و بهمنظور استخراج دیدگاه صاحبنظران در حوزههای مختلف گردشگری صورت گرفت. نمونة آماری کل جامعة مورد بحث، 56 نفر بود با بررسیهای اسنادی و کتابخانهای، اطلاعات مورد نظر جمعآوری، و از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. براساس نتایج، 15 راهبرد برتر توسعة گردشگری استان کرمانشاه، در سه حوزة گردشگری تاریخی، فرهنگی و اکوتوریسم قرار دارد. در میان حوزههای دوازدهگانة گردشگری، چهار حوزه در گروه راهبردهای رشد و توسعه، پنج حوزه در گروه راهبردهای تثبیت و بهبود وضعیت موجود و سه حوزه در گروه راهبردهای دفاعی قرار دارند. براین اساس تدوین TDS (برنامههای توسعة گردشگری) در قالب CDS (برنامههای توسعة شهری) بهصورت یکپارچه بهمنظور جامعیت و افزایش تحققپذیری آن پیشنهاد میشود.
Machine summary:
اولویت بندی راهبردی توسعۀ گردشگری به منظور تعیین جایگاه آن در برنامه های توسعۀ شهری (مطالعۀ موردی: استان کرمانشاه ) کاوه نادری *- عضو پژوهشکده توسعۀ کالبدی جهاد دانشگاهی کرمانشاه بهروز بادکو- عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مسلم حدیدی - عضو هیئت علمی پژوهشکدة توسعۀ کالبدی جهاد دانشگاهی کرمانشاه سیامک آزادی - عضو پژوهشکدة توسعۀ کالبدی جهاد دانشگاهی کرمانشاه پری نجفی - عضو پژوهشکدة توسعۀ کالبدی جهاد دانشگاهی کرمانشاه بیتا حامد- عضو هیئت علمی پژوهشکدة توسعۀ کالبدی جهاد دانشگاهی کرمانشاه پذیرش مقاله : ١٣٩٤/٠٧/٢٢ تأیید نهایی: ١٣٩٥/١٢/٢١ چکیده راهبردهای توسعۀ شهری درهر شهر متأثر ازگردشگری است وضروری است در برنامه ریزیهایتوسعۀ شهریبه آن توجه شود.
پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی راهبردهای توسعۀ گردشگری (TDS) استان کرمانشاه و به منظور تبیین جایگاه آن در راهبرد توسعۀ شهر (CDS) کرمانشاه انجام شده است .
توسعۀ پایدار این بخش در حوزة گردشگری، تنها زمانی تحقق مییابد و در مسیر اصلی خود قرار میگیرد که راهبردهای توسعۀ گردشگری (TDS) به شکلی جامع و با توجه به تمام عوامل محیطی تأثیرگذار و ارزیابی عوامل داخلی تبیین شود؛ بنابراین ، انجام طرح مذکور به دو دلیل ضروری است : ١.
در این روش اطلاعات مربوط به قوت ها و ضعف های سازمان ، فرصت ها یا تهدیدهای محیطی به همراه راهبردهای برگزیده شده ، به کار میرود و ابزار مناسبی برای ارزیابی راهبردها، امکان پذیری و اولویت بندی آن ها از نظر اجرا در اختیار مدیریت قرار میگیرد.
پانزده راهبردبرتردرحوزة گردشگریاستان کرمانشاه (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس نتایج ماتریس داخلی و خارجی (IE) درخصوص هریک از حوزه های دوازده گانۀ گردشگری مطابق جدول ٥، از دوازده حوزة گردشگری، تنها چهار حوزة آن در گروه راهبردهای رشد و توسعه قرار دارند.