Abstract:
این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری والدین، بر سلامت عمومی مادران دارای کودکان بیش فعال میپردازد. نوع تحقیق، نیمهتجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و مرحله پیگیری با گروه کنترل است. نمونه مورد پژوهش شامل 30 نفر از مادران کودکان بیشفعال ـ نقص توجه میباشد که با استفاده از مقیاس غربالگری CSI-4 و مصـاحبـه بـالینـی روانپـزشک از بیـن پروندههای موجود، در هسته مشاوره اصفهان گزینش شدند. و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی بود. مادران گروه آزمایش 9 جلسه دو ساعته برنامه آموزش مدیریت رفتاری را دریافت نمودند. نتایج اندازهگیریهای مکرر نشان داد که آموزش مدیریت رفتاری در ارتقاء سلامت عمومی مادران در سطح (05/0P<) معنادار بوده است.
Machine summary:
اثربخشي آموزش مديريت رفتاري والدين بر سلامت عمومي مادران کودکان بيش فعال The Effectiveness of Parent Behavioral Management Training on General Health of Mothers with Hyperactivity Children دکتر محمدباقر کجباف .
بررسي هاي تعامل هاي اين کودکان اثربخشي آموزش مديريت رفتاري والدين بر سلامت عمومي مادران/١٠٥/۱۰۵ نشاندهنده آن است که رفتار کودک، به عنوان محرک تنش زا عمل مي کند و به نوبه خود بر رفتار والد و تعامل ميان والد (به ويژه مادر) و کودک مؤثر است (يوسفي و همکاران، ١٣٩٠).
اثربخشي آموزش مديريت رفتاري والدين بر سلامت عمومي مادران/١٠٧/۱۰۷ مطالعه اي (ساندرز، ٢٠٠٥)، نشان داد که در اثر آموزش مديريت رفتاري، افسردگي ، اضطراب و استرس و تعارضات والدين در مورد تربيت کودک نيز کاهش يافته و سازگاري زناشويي نيز افزايش يافته است (گايلي ، ٢٠٠٣)، اين مطالعه به بررسي مقايسه اثربخشي آموزش کودک به تنهايي و آموزش کودک همراه با آموزش والدين بر ميزان علائم بيش فعالي در کودکان به اختلال بيش فعالي - نارسايي توجه پرداخته است .
به طور کلي ، مسئله اساسي پژوهش حاضر اين است که «آيا آموزش مديريت رفتاري موجب ارتقاي سلامت عمومي مادران کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي ـ نارسايي توجه مي شود يا خير؟» روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گيري طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمايشي از نوع گروههاي نامعادل٢١ است ، که از لحاظ ساختار مشابه طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در طرحهاي آزمايشي است ؛ با اين تفاوت که در طرح گروههاي نامعادل، آزمودني ها به گونه تصادفي از جامعه انتخاب نمي شوند (هومن ، ١٣٨٤).