Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت برنامه های درسی رشته مهندسی صنایع از بعد کارایی برنامه های درسی به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در کیفیت بروندادهای نظام آموزش عالی بود. جهت انجام تحقیق از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده گردیده و از نظر هدف کاربردی بوده است. جهت جمع آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای، نظر صاحبنظران و ابزار پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق متشکل از متخصصان حوزه مهندسی صنایع دانشگاه های تهران، شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و انجمن مهندسی صنایع ایران بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس پس از حذف پرسشنامه های مخدوش، تعداد 135 پرسشنامه جمع آوری گردید. داده های تحقیق پس از تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی، نشان داده است که برنامه درسی رشته مهندسی صنایع می بایست از نظر محتوای آموزشی، امکانات، گرایش های تحصیلی و روش ارائه در واحدهای دانشی مدیریت سیستم های اطلاعاتی، مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه، امکان سنجی و طرح ریزی طرح بازمهندسی شده و متناسب با تحولات دانشگاه های دنیا و همچنین نیازهای دانشجویان و بازارکار طراحی و ارائه گردد.
Machine summary:
داده هاي تحقيق پس از تجزيه و تحليل با استفاده از آمار توصيفي و آمار استنباطي، نشان داده است که برنامه درسي رشته مهندسي صنايع ميبايست از نظر محتواي آموزشي، امکانات ، گرايش هاي تحصيلي و روش ارائه در واحدهاي دانشي مديريت سيستم هاي اطلاعاتي ، مديريت ، برنامه ريزي و کنترل پروژه ، امکان سنجي و طرح ريزي طرح بازمهندسي شده و متناسب با تحولات دانشگاه هاي دنيا و همچنين نيازهاي دانشجويان و بازارکار طراحي و ارائه گردد.
٢- روش تحقيق هدف تحقيق : بررسي کيفيت برنامه درسي رشته مهندسي صنايع از بعد امکان سنجي و طرح ريزي طرح ، مديريت ، برنامه ريزي و کنترل پروژه ، مديريت سيستم هاي اطلاعاتي مبتني بر نياز بازار کار.
٦ درصد شرکت کنندگان در پژوهش ، انطباق آموزش مديريت سيستم هاي اطلاعاتي در رشته مهندسي صنايع با نياز بازار کار را در سطح بالا و بسيار بالا ميدانند.
05 نظري ٤ منبع :(محاسبات نگارندگان ) طبق ارقام مندرج در جدول فوق (جدول ٤)، ميانگين به دست آمده در انطباق آموزش ها در حوزه مديريت سيستم هاي اطلاعاتي در رشته مهندسي صنايع با نياز بازار کار بر طبق نظر شرکت کنندگان در طرح برابر ٢.
جدول ٩- آزمون t (معناداري تفاوت برنامه ريزي مديريت و کنترل پروژه منطبق با نياز بازار کار با (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع :(محاسبات نگارندگان ) طبق اراقام مندرج در جدول فوق (جدول ٩)، ميانگين به دست آمده در دو گروه دانشجويان و شاغلين ، به طور معناداري از ميانگين نظري کمتر ميباشد.