Abstract:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی مدیریت اجرایی، در شرکت ملی گاز ایران، با روش توصیفی-پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه افراد شرکت کننده در این دوره می باشد. برای جمع آوری داده های این پژوهش بر مبنای چهار سطح کرک پاتریک، از مصاحبه نیمه ساختمند و پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آنها با مقدار قابل قبول مورد تایید قرار گرفته، استفاده شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای Spss و Excel و به منظور تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه نیمه ساختمند و سوالات باز-پاسخ پرسشنامه از روش تحلیل محتوا به روش مقوله بندی اقدام شده است. یافته ها نشان می دهند شرکت کنندگان نسبت به طراحی، محتوا، مدرس و سازماندهی دوره مذکور رضایت بالایی دارند و تا حدودی آموخته های خود را از طریق «گفتگوهای غیر رسمی» در محیط کار بکار می گیرند. از طرفی دیگر وجود ارتباط نزدیک بین نتایج مورد انتظار و از قبل تعیین شده با نتایج حاصل شده از برگزاری دوره، می توان نتیجه گرفت دوره مدیریت اجرایی، اثربخش بوده است.
Machine summary:
بنابراين در تعيين اثربخشـي دورههـاي آموزشـي لازم اسـت مـواردي همچـون بررسـي دورههاي آموزشي (سرفصل و محتواي دوره آموزشي، ميزان دانش و اطلاعات اسـتاد (آموزشـگر)، روش تدريس و بيان استاد، نحوه ارزيابي و آزمون در پايان دوره و محـل و نحـوه برگـزاري دوره)، بررسي پيرامون فراگيران (تلاش فرد در فراگيري مطالب دوره آموزشي، تعداد غيبت هاي فـرد در دوره، ارتباط دوره با شغل فراگيران، تحصيلات فرد جهت فراگيري مطالب دوره و سن فرد جهـت فراگيري مطالب دوره) و بررسي محيط کار (امکانات لازم جهت به کارگيري آموخته هـاي فـرد از دوره در محيط کار، کاربردي نبودن يا کاربردي بودن دوره در محيط کار فرد و جابجـايي شـغلي فرد و تغيير شغل مورد توجه قرار گيرد (خراساني و مهدي، ١٣٨٥).
جدول٢- نتايج آزمون t تک نمونه اي براي نمرات حاصل از آزمون نهايي در سه گروه سطح (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : (محاسبات نگارندگان) سؤال سوم پژوهش : تأثير دوره مديريت اجرايي بر تغيير رفتـار شـرکت کننـدگان چگونـه است ؟ بررسي تغيير رفتار شرکت کنندگان، بعد از خاتمه دوره و پرداختن به کار، معين ميشود کـه چه اندازه تغيير رفتاري مشاهده شده در افراد، بر اثر آموزشـي بـوده کـه بـه او داده شـده اسـت ، طبيعتا هر اندازه که تغيير رفتار در جهت مطلوب باشد، دوره آموزشي موفق تر ارزشيابي ميگردد.
همچنين يافته هاي اين پـژوهش همسـو بـا نتـايج پـژوهش هـاي همچـون محمدي (١٣٩٢)، قهرماني (١٣٨٦) و محمد و آرياني سارليس (بي تا) که در پژوهش هـاي خـود نشان دادند، واکنش شرکت کنندگان نسبت بـه محتـوا، مـدرس، امکانـات آموزشـي و اجرايـي در سطح مطلوبي بوده است و متضاد با يافته هاي همـه مـرادي (١٣٩٠) و اعظمـينـژاد و ولـياللهـي (١٣٨٩) که عوامل مدرس، محتوا و سازماندهي را نامطلوب دانسته اند، ميباشد.