Abstract:
هدف: هدف از تحقیق حاضر، هنجاریابی با استفاده از آزمون خلاقیت کافمن روی دانشجویان بود که به صورت نمونه گیری تصادفی، اجرا گردیدو از تعداد کل دانشجویان، 360 نفربه روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.روش: ابزار پژوهش آزمون خلاقیت عابدی بود که روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گرفت واین آزمون به عنوان شاخص روایی همگرا برای آزمون خلاقیت کافمن استفاده شد.یافته های پژوهش نشان میدهد که ضریب پایایی آلفای کرونباخ در خرده مقیاس های وضعیت کارهای روزانه78/0، پژوهشی 87/0، عملکردی88/0، مکانیکی/علمی 87/0 و هنری 85/0 و آلفای کل 93/0 به دست آمد. ضریب همبستگی بین خرده آزمون های خلاقیت کافمن و خلاقیت عابدی 52/0 (p=0/01) به دست آمد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که مقیاس دامنه ها خلاقیت کافمن در جامعه دانشجویان ایرانی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و محققان از آن میتوانند به عنوان ابزاری معتبر در اندازهگیری خلاقیت استفاده نمایند.
Machine summary:
ابزار پژوهش آزمون خلاقیت عابدی بود که روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گرفت و این آزمون به عنوان شاخص روایی همگرا برای آزمون خلاقیت کافمن استفاده شد.
در عصر حاضر، دانشجویان براي رویارویی با تحولات شگفت انگیز هزاره سوم میلادي باید مهارتهاي تفکر انتقادي و خلاق خود را به منظور تصمیمگیري مناسب و حل مسائل پیچیده جامعه بهبود بخشن 3 n"/>n"/>، 2006، بیدگلي، ، نوروزی و مقامي، 13 > از خلاقیت تعاریف مختلفی به عمل آمده است و بر همین اساس برای آن ابزار و آزمونهای متعددی ساخته شده است.
خلاقیت فرآیندی است شامل حساسیت به مسائل، کمبودها و بنستها که به دنبال تشخیص مشکل به وجود میآید و به دنبال آن جستجو Torance Yunlu, Clapp & Shaffer Ocon Guilford Torrance یافت راهحل و طرح فرضیههای مربوط به آن آغاز میشود.
از این رو باور صاحبنظران براین است که خلاقیت، ضمن داشتن توانایی استدلالی در درون خویش با تخیل و واگرایی همراه است (رانکو و آلبرت 1 ،2006؛ رادبخش، محمدی فر ؛ و ارثي، ،13 > در مطالعهای که دایمی و مقیمی بار فروش(1383) با عنوان هنجاریابی آزمون خلاقیت انجام دادند، در مهارت کل و مولفه بسط و انعطافپذیری میانگین نمرات دختران و در مولفههای سیالی و ابتکار میانگین نمرات پسران بیشتر بود.
soh Kaufman Domains of Creativity Scale در این تحقیق از دو آزمون استفاده شد؛ یکی آزمون سنجش دامنههای خلاقیت کافمن که به منظور هنجاریابی مقدماتی به کار رفت و دیگری آزمون خلاقیت عابدی که از آن به عنوان ملاکی برای سنجش روایی همگرا آزمون خلاقیت کافمن استفاده شد.