Abstract:
معنویت» به عنوان یک عامل موثر، نقش مهمی بر سلامت جسم و روان افراد و به ویژه نوجوانان ایفا می کند. توجه به این متغیر، زمانی که فرد بدون والد و سرپرستی باشد، بیش از گذشته ضرورت می یابد. این پژوهش، با هدف اثربخشی آموزش مولفه های معنوی، بر احساس تنهایی و حرمت نفس، در نوجوانان پرورشگاهی انجام شد. نمونه پژوهش، 40 نوجوان ساکن در پرورشگاه های شهر کرمان بودند که به صورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. به دو گروه آزمایشی، مولفه های معنوی در 10 جلسه 90 دقیقه ای ارائه شد و دو گروه کنترل، برنامه ای دریافت نکردند. با توجه به روش آماری، فقط از یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل پیش از اجرای برنامه درمانی پیش آزمون گرفته شد، اما پس از اجرای برنامه درمانی، هر 4 گروه به پرسش نامه های احساس تنهایی و حرمت نفس پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آموزش مولفه های معنوی تاثیر معناداری بر احساس تنهایی نوجوانان داشته است (P<0/05) ، اما بر مولفه حرمت نفس اثربخش نبوده است. مولفه های معنوی، با اصلاح و بازسازی و سپس، نوسازی درونی و برونی افراد، زمینه رشد، شکوفایی و رستگاری او فراهم می کند.
Machine summary:
مشکلاتی همچون تنش و اضطراب، رفتارهای پرخطر نظیر مصرف سیگار و مواد مخدر (پیج (Page)، 1990)، فرار از مدرسه، افسردگی، اعتیاد به الکل (آشر و پاکت، 2003)، نقص در مهارتهای اجتماعی، روابط درونفردی ضعیف و حرمت نفس پایین (دنیز و هامارتا (Deniz &amp; Hamarta)، 2005)، کمرویی (باس (Bas)، 2010؛ شری و همکاران (Sherri)، 2009؛ ارزوکان (Erozkan)، 2009؛ جکسون و همکاران (Jackson)، 2002)، کاهش سازگاری تحصیلی (گارمن (Gorman) و همکاران، 2011)، افزایش حساسیتپذیری نسبت به درد (اوئیشی (Oishi) و همکاران، 2013) و بروز افسردگی (چو (Chou)، 2010؛ فونتین (Fontaine) و همکاران، 2009)، از عوارض نقص در این مؤلفه میباشد.
در واقع، یکی از عواملی که میتواند بر جنبههای گوناگون زندگی نوجوانان و هموار کردن مشکلات این دوران اثرگذار باشد، معنویت و مؤلفههای آن میباشد و به عبارت دیگر، معنویت (و بهطورکلی عوامل آن)، بهعنوان یکی از ملاکهای مهم برای سنجش مؤلفههایی مانند حرمت نفس و احساس تنهایی در نظر گرفته میشود.
ازاینرو، در این پژوهش تلاش شده است تا به بررسی تأثیر مؤلفههای معنوی بر احساس تنهایی و حرمت نفس در نوجوانان پرورشگاهی شهر کرمان پرداخته، تا حدودی خلأ موجود را برطرف، با آموزش روشهایی به فرد، در انتخاب راهبردی جهت زندگی هرچه بهتر به وی کمک نماید.
ک: سجنر و ماهاینا (Sejiner &amp; Mahajna)، 2004) و به تبع آن، اختلال در حرمت نفس و نیز عدم توجه کافی به این مسئله در قلمرو مطالعات روانشناختی (برگونو (Berguno) و همکاران، 2004)، موجب شده تا این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای معنوی بر این عوامل تأثیرگذار در زندگی فردی و اجتماعی فرد، تا حدودی خلأ موجود را برطرف، با آموزش کاربستهایی به فرد، در انتخاب راهبردی برای زندگی هرچه بهتر به وی کمک نماید.