Abstract:
نظام حقوقی ایران همانند بعضی کشورهای دیگر، در خصوص برخی جرایم مواد مخدر، مجازات اعدام را پیشبینی کرده است. از طرف دیگر، کشورهای بسیاری یا بهکلّی این مجازات را لغو کرده یا در مورد جرایم مواد مخدر اعمال نمیکنند. سؤال اصلی مقاله این است که آیا سیاست کیفری ایران در این رابطه بر اساس موازین حقوق بینالملل بشر است یا خیر؟ در نهایت، مطالعات این نتیجه را در پی دارد که مقررات حقوق بینالملل بشر با محوریت میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی، مجازات اعدام را جز در موارد بسیار استثنایی، در خصوص «شدیدترین جرایم» و با جمع شرایطی خاص نمیپذیرد. در خصوص جرایم مواد مخدر نیز تحقیقات نشان داد که این دسته از جرایم در زمره جرایم شدید و مهم قرار نمیگیرند و در نتیجه، مجازات اعدام در مورد آنها قابل اِعمال نیست. بر این اساس، ضرورت حذف مجازات اعدام از نظام حقوقی ایران، منطبق با تعهدات بینالمللی و حقوقبشری این دولت خواهد بود. همچنین این امر در انطباق بیشتر با مبانی فقهی قانونگذاری و مبانی قانون اساسی به نظر میرسد.
Iran legal system like some other legal systems recognizes and applies the death penalty for drug-related offenses. On the other hand، many States have abolished the death penalty in their laws or practice or at least do not apply it in cases relating to drug-related offenses. So، the main question of this article is whether or not Iran’s criminal policy in this regard is compatible with international human rights norms. Present studies show that under international human rights law، especially under the International Covenant on Civil and Political Rights، the application of capital punishment، while not prohibited، is restricted in exceptional ways. The death penalty may be imposed only for the most serious crimes under some requirements. The studies show that drug-related offenses do not have exceptional feature and they are not an instance of “most serious crimes”، and so could not be subject to capital punishments. Thus، Iran has to abolish the death penalty for drug-related offenses in the light of its international and human rights obligations which would be more compatible with constitutional and Islamic foundations of its own legislation.
Machine summary:
علاوه بر موارد فوقالذکر، مجازات اعدام برای اقدام مسلحانه به قاچاق مواد مخدر یا روانگردانهای صنعتی غیردارویی موضوع این قانون نیز مقرر شده است که طبق ماده 11 قانون مزبور، این حکم در صورت مصلحت در ملأعام اجرا میشود.
در خصوص سنجش تطابق مجازت اعدام برای جرایم مواد مخدر با مقررات ماده 6، دو شرط از شروط مذکور در ماده، نیاز به بررسی دقیقتر دارد: اول، شرط شدیدترین جرایم و دوم، شرط انطباق قانون با میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون منع و مجازات جنایت نسلکشی.
ب. انگلیسی - Books Lines, Rick, The Death Penalty for Drug Offences: A Violation of International Human Rights Law, International Harm Reduction Association, 2007.
, “The Death Penalty in the United States: An International Human Rights Perspective”, South Texas Law Review, vol.
- International Reports and Instruments Alston, Philip, Report of the Special Rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions, Human Rights Council, A/HRC/4/20, 29 January 2007.
HRC (18 June 2010) Report of the Special Rapporteur on Extrajudicial, Summary or Arbitrary Executions, Addendum: Communications to and from Governments, A/HRC/14/24/Add. 1.
Human Rights Office of High Commissioner, Using the Death Penalty to Fight Drug Crimes Violates International Law, UN Rights Experts Warn World Day against the Death Penalty – Saturday 10 October, a report available at: http://www.
zgVwguZt. dpuf Human Rights Watch, End the Death Penalty for Drug-Related Offenses, June 22, 2009, available at: https://www.
4/1997/60; UN Human Rights Council (29 January 2007) Report of the Special Rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions, A/HRC/4/20.