Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی انطباق برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی از دیدگاه استادان و دانشجویان این دانشگاه به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفت. حجم جامعه 1987 استاد و 19882 دانشجویان قطبهای الکترونیکی دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 96-95 بودند. با استفاده از فرمول حجم نمونهگیری کوکران تعداد 320 استاد و تعداد 375 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته انطباق برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی در چهار عنصر (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی) با 41 گویه بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت بود. برای تعیین انطباق برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی با رویکرد سازنده گرایی از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی آن 86 /0 محاسبه شد. دادههای گردآوری شده از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار Spss<sub>21</sub> و با استفاده از آزمونهایتی تک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیره، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در هر 4 عنصر ذکر شده، میانگین پاسخهای دانشجویان و استادان، کمتر از حد متوسط بوده و معنادار نیست و برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی انطباق ندارد. طبق نتایج تحلیل واریانس چند متغیره تفاوت معناداری بین دیدگاه استادان و دانشجویان قطبهای الکترونیکی دانشگاه پیام نور در چهار مؤلفه برنامه درسی وجود ندارد.
Machine summary:
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی انطباق برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی از دیدگاه استادان و دانشجویان این دانشگاه به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفت.
Abstract The present study is to investigate the adaptation of the e-learning system curriculum with the principles of constructivist approach from the perspectives of faculty members and undergraduate at PNU.
سؤال فرعی اول: میزان انطباق اهداف برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی چگونه است؟ جدول 3.
سؤال فرعی دوم: میزان انطباق محتوای برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی چگونه است؟ جدول 4.
سؤال فرعی سوم: میزان انطباق راهبردهای یاددهی- یادگیری برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی با اصول پیشنهادی رویکرد سازندهگرایی چگونه است؟ جدول 5.
سؤال فرعی چهارم: میزان انطباق روشهای ارزشیابی برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی با اصول پیشنهادی رویکرد سازندهگرایی چگونه است؟ جدول 6.
درمجموع بر اساس نتایج تحقیق میتوان بیان کرد که برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی در مؤلفههای اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی انطباق بسیار کمی با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی دارد.