Abstract:
براساس مطالعات نظری موجود، کارآفرینی و محیط نهادیِ باکیفیت بهعنوان بسترهای لازم برای رشداقتصادی، نتایج مطلوب یک اقتصاد توسعهیافته را رقم میزنند. در این پژوهش، نقش محیط نهادی در اجرای فعالیتهای کارآفرینانه و رشد اقتصادی بررسی شده است. در این راستا تاثیر عوامل نهادی تاثیرگذار بر اجرای فعالیتهای کارآفرینانه در دو دسته عوامل نهادی رسمی و غیررسمی، و فعالیتهای کارآفرینانه در دو گروه انگیزشی کارآفرینی فرصتگرا و کارآفرینی ضرورتگرا بر رشد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی ارتباط کارآفرینی و محیط نهادی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب است. برای این منظور از دادههای مربوط به 30 کشور منتخب، طی دوره زمانی 2017-2009 و با استفاده از دادههای تلفیقی پویا از طریق روش گشتاورهای تعمیمیافته استفاده شده است. دادههای تحقیق نیز از گزارشهای سالانه دیدهبان جهانی کارآفرینی و بانک جهانی استخراج شده است. نتایج برآوردها بیانگر وجود ارتباط معنادار میان کارآفرینی فرصتگرا و نهادهای رسمی و غیررسمی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب بوده، طوریکه میزان اثرگذاری کارآفرینی فرصتگرا و نوع نهادهای موثر، بنابر میزان توسعه یافتهگی کشورها متفاوت است. بنابراین برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، توجه هرچه بیشتر به کیفیت محیط نهادی و نوع انگیزش کارآفرینان باید در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد.
Machine summary:
نتایج برآوردها بیانگر وجود ارتباط معنادار میان کارآفرینی فرصت گرا و نهادهای رسمی و غیررسمی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب بوده ، طوریکه میزان اثرگذاری کارآفرینی فرصت گرا و نوع نهادهای موثر، بنابر میزان توسعه یافته گی کشورها متفاوت است .
همچنـین بسـیاری از اقتصـاددانان بـر این عقیده اند که کارآفرینی بر رشد تولید ناخالص داخلی اثر مثبت و معنـادار دارد ( & Carree ٢٠٠٧ ,Thurik).
توجه به انگیزه های کارآفرینان از آن رو اهمیت دارد که یافته های 1 German-Austrian Tradition 2 Global Entrepreneurship Monitor Report 3 Acemoghlo &Robinson پژوهش های تجربی زیادی نشان داده است که تفـاوت در انگیـزه هـای کارآفرینـان ، پیامـدهای کلان اقتصادی متفاوتی درپی خواهد داشت .
منطبق با رویکرد نورث (١٩٩٠، ٢٠٠٥)، سیاست ها و رویه های دولت و کمک هـای مـالی و غیرمـالی بـه کسب وکار به نهادهای رسمی مربوط میشود، درحالی که شرایط اجتماعی، مانند اعتمادبه نفس و ادراک محیط زیست ، مربوط به نهادهای رسمی است (١٩٩٤ ,Gnyawali &Fogel ).
1 Acs et al 2 Audretsch et al 3 Bjornskov and Foss 4 Urbano &Alvarez 5 Entrepreneurial Environment انواع انگیزش کارآفرینانه دیـده بـان جهـانی کـارآفرینی، کارآفرینـان نوپـا را برمبنـای انگیـزه هـایشـان بـه دو گـروه ضرورت گرا١و فرصت گـرا٢ تقسـیم مـیکنـد.
برخـی محققـان کمـک هـای مـالی را 1 Necessity-Driven TEA 2 Opportunity-Driven TEA 3 Bosma etal 4 Early- Stage Entrepreneurial activity (TEA) به عنوان یکی از نهادهای رسمی مهم مـورد بررسـی قـرار دادنـد ( ١٩٩٤ ,Fogel &Gnyawali ).
از بـین فعالیـت هـای کـارآفرینی، کارآفرینی فرصت گرا تاثیر مثبت ، معنادار و به مراتب قـویتـری بـر رشـد اقتصـادی کشـورهای توسعه یافته نسـبت بـه کشـورهای درحـال توسـعه دارد.