Abstract:
اعتماد اجتماعی یکی از ابعاد بسیار مهم سرمایه اجتماعی است، چراکه سبب شکل گیری انسجام و وحدت جامعه می شود. یکی از عوامل و زمینه های شکل گیری اعتماد اجتماعی، وجود مصرف رسانه های جمعی است. در پژوهش پیش رو اعتماد در ابعاد اعتماد بینابین، اعتماد بین فردی و اعتماد تعمیم یافته و مصرف رسانه ای در ابعاد اینترنت، تلویزیون و رادیو سنجش شده است. در این تحقیق روش پژوهش به لحاظ اجرا پیمایشی و از نوع کاربردی است. این پژوهش درصدد کمک به حل مسایل اجتماعی در دسته تحقیقات کاربردی است و داده ها با استفاده از ابزار پرسش نامه خود محقق ساخته، جمع آوری شده است. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای متناسب با حجم یا تصادفی که حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران و سطح اطمینان 95 درصد بوده است، 383 نفر در بین افراد 20 تا 35 سال شهروند کرمانشاهی مشخص شدند که از 383 پرسش نامه آن، 83 پرسش نامه ناقص بوده است. پرسش نامه های پر شده با نرم افزار spss و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل و بررسی شدند. استنباط آماری حاکی از آن است که بین نحوه استفاده از رسانه جمعی (تلویزیون) و سرمایه اجتماعی (اعتماد) همبستگی وجود دارد و بین نحوه استفاده از رسانه جمعی (اینترنت) و سرمایه اجتماعی (اعتماد)همبستگی وجود ندارد. در این تحقیق بین نحوه استفاده از رسانه جمعی(رادیو) و سرمایه اجتماعی (مشارکت) همبستگی وجود ندارد. بین دیدگاه مدیران روابط عمومی در رابطه با عوامل موثر بر کارایی روابط عمومی الکترونیک تفاوت معناداری وجود دارد
Machine summary:
در این تحقیق بین نحوه استفاده از رسانه جمعی (رادیو) و سرمایه اجتماعی (مشارکت) همبستگی وجود ندارد .
بین نحوه استفاده از رسانه جمعی (رادیو) و سرمایه اجتماعی (اعتماد اجتماعی) همبستگی وجود دارد.
در پژوهشی که توسط بالاخانی و همکارش انجام شده، در بررسی تأثیر رسانه جمعی بر اعتماد اجتماعی که یکی از شاخصهای سرمایه اجتماعی است، به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری بین میزان استفاده از رسانههای جمعی و اعتماد اجتماعی وجود دارد.
ب) آمار استنباطی: آزمون فرضیات : فرضیه اول: بین نحوه استفاده از رسانه جمعی (تلویزیون) و سرمایه اجتماعی (اعتماد) همبستگی وجود دارد.
( به تصویر صفحه رجوع شود) جدول بالا نشاندهنده طبقهبندی افراد بر اساس نحوه استفاده از رسانه جمعی تلویزیون و میزان اعتماد اجتماعی آنهاست.
بنابراین بین نحوه استفاده از رسانه جمعی (تلویزیون) و سرمایه اجتماعی (اعتماد) همبستگی وجود دارد.
فرضیه دوم: بین نحوه استفاده از رسانه جمعی (اینترنت) و سرمایه اجتماعی (اعتماد) همبستگی وجود دارد.
( به تصویر صفحه رجوع شود) جدول بالا نشاندهنده طبقهبندی افراد بر اساس نحوه استفاده از رسانه جمعی اینترنت و میزان اعتماد اجتماعی آنهاست.
بنابراین در این تحقیق بین نحوه استفاده از رسانه جمعی (اینترنت) و سرمایه اجتماعی (اعتماد) همبستگی وجود ندارد.
فرضیه سوم: بین نحوه استفاده از رسانه جمعی (رادیو) و سرمایه اجتماعی (اعتماد) همبستگی وجود دارد.
( به تصویر صفحه رجوع شود) جدول بالا نشاندهنده طبقهبندی افراد بر اساس نحوه استفاده از رسانه جمعی (رادیو) و میزان اعتماد اجتماعی آنهاست.
بنابراین در این تحقیق بین نحوه استفاده از رسانه جمعی (رادیو) و سرمایه اجتماعی (اعتماد) همبستگی وجود ندارد.