Abstract:
مقدمه: یکی از چهار جزء اساسی هر سازمانی فرهنگ آن است. هدف این پژوهش تعیین مولفههای موثر بر ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پرستاران بیمارستان فیاض بخش به تعداد 345 و نمونه آماری 181 نفر بود . ابزار پژوهش پرسشنامه HSOPSC بود که در مطالعات پیشین روایی آن با روش تحلیل عاملی تاییدی (0/96=GFI) و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (0/82=α) تایید شده بود. دادهها با آمار توصیفی و آزمون t تک نمونهای و نرمافزار SPSS22 تحلیل شد.یافتهها: مطابق یافته های پژوهش در بیمارستان فیاض بخش، مولفههای کارتیمی درون واحدی (00/0=p و 06/27=t)، انتظارات و اقدامات مدیریت (00/0=p و 14/12=t)، درک کلی از ایمنی بیمار (0/00=p و 6/56=t)، مسایل مر بوط به کارکنان (0/00=p و 3/81=t)، کار تیمی ما بین واحد های سازمانی (0/00=p و 9/78=t) و تبادل و انتقال اطلاعات (0/00=p و 11/47=t) در ارتقای فرهنگ ایمنی موثر است و همچنین مولفههای یادگیری سازمانی (0/100=p و 1/65=t)، حمایت مدیریت از ایمنی بیمار (0/00=p و 11/25-=t)، ارتباطات و ارایه باز خورد در مورد خطا(0/289=p و 061/063-=t)، تناوب گزارش دهی رخدادها(0/059=p و 901/90-=t)، باز بودن مجاری ارتباطی (0/00=p و 4/219-=t) و برخورد غیر تنبیهی در قبال رویداد حادثه (0/00=p و 9/40-=t) در ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار موثر نیست.نتیجهگیری: اگر مدیران بیمارستان موانع و مشکلات ابعاد ناموثر را برای ارتقای هر چه بیشتر ابعاد موثر مرتفع نمایند، نتایج قابل ملاحظهای در رابطه فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان در بلند مدت متصور خواهد بود.
Machine summary:
یافتهها: مطابق یافته های پژوهش در بیمارستان فیاض بخش، مولفههای کارتیمی درون واحدی (00/0=p و 06/27=t)، انتظارات و اقدامات مدیریت (00/0=p و 12/14=t)، درک کلی از ایمنی بیمار (00/0=p و 56/6=t)، مسایل مر بوط به کارکنان (00/0=p و 81/3=t)، کار تیمی ما بین واحد های سازمانی (00/0=p و 78/9=t) و تبادل و انتقال اطلاعات (00/0=p و 47/11=t) در ارتقای فرهنگ ایمنی موثر است و همچنین مولفههای یادگیری سازمانی (100/0=p و 65/1=t)، حمایت مدیریت از ایمنی بیمار (00/0=p و 25/11-=t)، ارتباطات و ارایه باز خورد در مورد خطا(289/0=p و 063/1-=t)، تناوب گزارش دهی رخدادها(059/0=p و 90/1-=t)، باز بودن مجاری ارتباطی (00/0=p و 219/4-=t) و برخورد غیر تنبیهی در قبال رویداد حادثه (00/0=p و 40/9-=t) در ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار موثر نیست.
در این پژوهش با توجه به نتایج آزمون چولگی و کشیدگی (جدول2) و نرمال بودن دادههای پژوهش، در ادامه از آزمون t تک نمونهای جهت تعیین مولفههای موثر بر ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش استفاده شد.
مطابق یافتههای پژوهش حاضر مشخص شد که کار تیمی در ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش موثر است.
همچنین مطابق یافتههای پژوهش مشخص گردید که در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش باز بودن مجاری ارتباطی در ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار موثر نیست.
از دیگر یافتههای پژوهش حاضر نتیجه تاثیر مثبت کار تیمی ما بین واحدهای سازمانی در ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش است.
Staff perceptions of patient safety culture in hospitals of Tehran University of Medical Sciences.
Psychometric Properties of the Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC): Findings from Greece.