Abstract:
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی تدریس اثربخش اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بهرهگیری از تحلیل شبکههای عصبی مصنوعی انجام گرفت. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نوع طرحهای ترکیبی- اکتشافی است. جامعهی آماری تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه میباشد که در قسمت کیفی تعداد 24 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری هدفمند و تا مرحله اشباع نظری یافتهها به شیوه گروههای کانونی مورد مصاحبه قرار گرفتند. در قسمت کمی نیز با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران و به صورت ﺗﺼﺎدﻓﯽ طبقهای تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم از دو نوع ابزارِ مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدهاست. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 81/0به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از فنون آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبه مشخص شد که عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در 5 مقوله کلی ویژگیهای شخصیتی و فردی، ویژگیهای علمی و سواد، توانمندی در روابط انسانی و قدرت برقراری ارتباط، مهارت تدریس و مدیریت کلاس درس و مهارت ارزشیابی قابل بررسی میباشد. یافتههای بخش کمی نیز نشان داد از دیدگاه دانشجویان بهترین ساختار برای تدریس اثربخش، دارای یک لایه ورودی با 5 متغیر ورودی و یک لایه پنهان با 3 نرون و یک لایه خروجی با یک متغیر خروجی بود. بررسی اهمیت متغیرهای مستقل در پیشگویی تدریس اثربخش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان بیشترین اهمیت مربوط به ویژگیهای شخصیتی و فردی و کمترین اهمیت مربوط به ویژگیهای علمی و سواد استاد می باشد.
Machine summary:
ابعاد تدریس اثربخش در تحقیقات مختلف (رجوع شود به تصویر صفحه) 1- Marsh (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) شبکه های عصبی مصنوعی ابزارهای مدل سازی محاسباتی هستند که اخیرا پدیدار شده اند و بسیاری از مسائل پیچیده جهان واقعی را جهت مدلسازی نظم داده اند اخیرا از این مدلها برای طبقه بندی و ارائه مدل در علوم انسانی استفاده می شود در این راستا حجازی و همکاران (١٣٩٣)در تحقیقی به تعیین و ارزیابی کمی موقعیت کیفی فرایند تدریس و یادگیری در مراکز آموزش عالی پرداختند و به این منظور شبکه های عصبی مصنوعی در مدلسازی روابط غیر خطی ، برای بررسی و ارزیابی مدل های مختلف سنجش کیفیت خدمات استفاده شد.
مدل مناسب تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه بر اساس تحلیل شبکه های عصبی مصنوعی کدام است ؟ ٢.
در تحقیق حاضر از روش گروههای کانونی به عنوان وسیله ای برای تهیه پرسشنامه تحقیق استفاده شده است بدین منظور تعداد ٤ گروه کانونی ٦ نفره از دانشجویان تحصیلات تکمیلی منتخب گروههای آموزشی دانشکده های علوم انسانی ، علوم پایه ، فنی و مهندسی و دامپزشکی تشکیل شد و در طی ٣ جلسه یک و نیم ساعته تا مرحله توافق اعضای گروه بر روی شاخص ها و اشباع اطلاعات مصاحبه ها صورت گرفت .
٣. یافته ها در بخش کیفی با استفاده از روش مصاحبه به بررسی ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرداخته شده است .
Student Evaluation of Teaching Effectiveness (SET): An SEM Study in Higher Education in India, International Journal of Business and Social Science,4(10).