Abstract:
مدیریت کیفیت جامع برای برآورده ساختن نیازهای مشتری و ارائه ارزش برتر، به طور مستمر بر بهبود
فرآیند در درون سازمان ها تمرکز میکند. هدف از پژوهش حاضر، تاثیر انواع مدیریت کیفیت جامع بر
عملکرد سازمان میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر راهبرد، توصیفی-
پیمایشی است. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه صورت گرفته است. جامعه
آماری پژوهش شامل کارکنان ومدیران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس در
سال ١٣٩٦ میباشد که با استفاده از جدول مورگان حدود ٢٧١ نفر تعیین شدند. نتایج پژوهش نشان داد که
مدیریت کیفیت جامع نرم (برنامه ریزی کیفیت استراتژیک، وفاداری) و مدیریت کیفیت جامع سخت
(بهبود مستمر، کنترل فرایند و طرح خدمت) با عملکرد سازمان رابطه مثبت و معنی داری دارند. بنابراین
سازمان باید تعیین کند که مشتری از کیفیت چه میخواهد و سپس از برنامه ریزی راهبردی که
تمام بخش های عملیاتی را در برمیگیرد، استفاده کند تا به اهداف کیفی برسد.
Machine summary:
بيان نظري مديريـت کيفيـت جامـع يـک فلسـفه ي مديريتـي اسـت که بــا به کارگيــري اســتراتژيهاي زيــر، اثربخشــي فرايندهــا را تغييــر ميدهــد[٦]: • تغيير فرهنگ سازمان • تحقق مديريت مشارکتي توسط اهداف سازمان • آموزش و پرورش • تضميــن بهبــود مســتمر (تمرکــز بــر اهــداف عمومــي ســازمان در بهبــود فراينــد نســبت بــه عمليــات فــردي) • افزايش ارتباطات به منظور تسهيل بهبود • شناسـايي و ارضـاي مشـتريان داخلي و خارجـي (پايه ريزي يـک ارتبـاط قـوي بـا تأمين کننـدگان و مشـتريان بـا تمرکز بـر کيفيـت در توسـعه ي محصـول و خريـد سياسـت نسـبت بــه قيمت ) • سنجش و نمايش محصولات و اطلاعات در فرايندها • تقويت کارکنان در هر زمينه ي مرتبط با کيفيت 1- Total Quality Management 2- Zeitz مفهوم مديريت کيفيت جامع نرم و عوامل آن : مديريـت کيفيـت جامـع نـرم ، بـه مفهـوم تبديـل راديکالـي ســازمان از طريــق تبديــلات پيشــرفته در نگرش هــا، عمليــات ، ســاختارها و سيستمهاســت کــه موجــب افزايــش کيفيــت محصــول و مشــارکت تمامــي کارکنــان ســازمان شــده و شــامل توابــع ارتباطــات ، توليــد، توزيــع ، بازاريابــي، طرح ريــزي و آمــوزش ميشــود[٧].
فرضيه هاي اصلي پژوهش : ــ بين مديريت کيفيت جامع نرم با عملکرد سازمان رابطه معنيداري وجود دارد.
جدول ٣: نتايج مربوط به مؤلفه هاي مديريت کيفيت جامع نرم و سخت بر عملکرد سازمان (به تصویر صفحه مراجه شود) ٥.
نتايج پژوهش نشان داد که مديريت کيفيت جامع نرم (برنامه ريزي کيفيت استراتژيک ، وفاداري) و مديريت کيفيت جامع سخت (بهبود مستمر، کنترل فرايند و طرح خدمت ) با عملکرد سازمان رابطه مثبت و معنيداري دارند.