Abstract:
هدف این پژوهش ارائۀ مدل اندازهگیری نقش اقتصادی دولت در خصوصیسازی ورزش ایران است که به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیختۀ اکتشافی بود. مرحلۀ اول کیفی بود. با انجام 20 مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته، اطلاعات گردآوری، سپس دادهها کدگذاری و تجزیهوتحلیل شد. گروهبندی کدها 5 مؤلفه را نشان داد. مرحلۀ دوم بهصورت کمی و به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نمونۀ تحقیق 222 نفر بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامۀ محققساخته مشتمل بر 20 گویه بهعنوان ابزار تحقیق تنظیم شد. روایی محتوایی پرسشنامه را 15 متخصص تأیید کردند و پایایی آن 920/0 شد. برای محاسبۀ اعتبار سازه و بررسی ساختار از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با نرمافزار SPSS و AMOS و برای محاسبۀ پایایی مقیاسها و خردهمقیاسها از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد تأثیر پنج مؤلفۀ اقتصادی بر خصوصیسازی ورزش معنادار است. مؤلفه توسعۀ اقتصادی-اجتماعی با ضریب رگرسیونی 254/0 بالاترین تأثیر و در مرتبههای بعدی ثبات اقتصادی (216/0)، نظام رفاهی (129/0)، قدرت اقتصادی (121/0) و ساختار بازار و میزان رقابتی بودن آن (104/0) قرار دارند. خصوصیسازی ورزش نیازمند حل مشکلات اقتصادی، ایجاد فضای رقابتی و خداحافظی با مالکیت دولتی است.
The aim of this study was to provide a model to measure the economic role of government in the privatization of the Iran sport. This study used a mixed method with exploratory mixed type. The first stage was qualitative. 20 deep semi-structured interviews were conducted, the data were collected and then coded and analyzed. The codes were categorized and 5 components were identified. The second phase was quantitative which was conducted by structural equation modeling. The sample consisted of 222 subjects who were selected purposively. A researcher-made questionnaire (20 items) was used to collect data. Content validity of the questionnaire was confirmed by 15 experts and the reliability was 0.920. To calculate construct validity and to check structure, exploratory and confirmatory factor analyses were applied by SPSS and AMOS. To calculate the reliability of the scales and subscales, Cronbach's alpha method was used. The results showed that the effect of 5 economic factors on the sport privatization was significant. “Socio-economic development” component (regression coefficient=0.254) had the highest effect and economic stability (0.216), welfare system (0.129), economic power (0.121), and the market structure and its competitiveness (0.104) were in the next places. Sport privatization requires solving economic problems, creating a competitive environment and omitting government ownership.
Machine summary:
استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه زنجان ، زنجان ، ایران چکیده هدف این پژوهش ارائۀ مدل اندازه گیری نقش اقتصادی دولت در خصوصی سازی ورزش ایران است که به روش ترکیبی و از نوع طرح های تحقیق آمیختۀ اکتشافی بود.
علی دوست قهفرخی (١٣٨٩)، در تحلیل موانع موجود در مسیر پیاده سازی سیاست های کلی اصل ٤٤ در ورزش حرفه ای کشور موانع اقتصادی و مالی را به این شرح می شمارد: بی ثباتی در سیاست های پولی و مالی کشور، تغییرات پی درپی و بی رویه در متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ ارز، بازار مالی کوچک و تحت کنترل دولت و عدم آزادسازی بازار در اقتصاد کل کشور، عدم مشارکت سرمایه گذاران خارجی در بازارهای سرمایۀ داخل ، مالکیت دولتی بسیاری از صنایع ، کارخانه ها، نهادها و سازمان های ورزشی و غیرورزشی ، پایین بودن سرانۀ درآمد ملی در کشور، عدم توجه اساسی به ورزش در سبد هزینۀ خانوار و وجود نظام مالیاتی نامناسب و غیرکارامد در ورزش حرفه ای (١٧).
نتایج این پژوهش نشان می دهد که نقش اقتصادی دولت در فرایند خصوصی سازی ورزش ایران را می توان به پنج مؤلفۀ نظام رفاهی ، سطح توسعۀ اقتصادی - اجتماعی ، ساختار بازار و میزان رقابتی بودن ، ثبات اقتصادی و قدرت اقتصادی تقسیم کرد.
The study of privatization policy and its barriers and problems in physical education from the viewpoint of Mazandaran sport managers.
Journal of Motion, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran.
[The study of economic barriers affecting the attraction of foreign investment in the Islamic Republic of Iran Football industry(In Persian)].