در سال 1314 سفری بهفرنگ دارد و به مدت پنج سال در اروپا،(به تصویر صفحه مراجعه شود)با دنیایی نو از هنر آشنا میشود.
سهم بزرگ کمالالملک،تنهامحدود به خلق آثارش نمیشود،چهوالاتر از این،نقش مؤثر استاد دربرپایی مدرسۀ صنایع مستظرفه بود،کهدر تاریخ هنر ایران منزلت و جایگاهیخاص دارد و نقطه عطفی در هنر اینسرزمین به شمار میرود.
طبیعت و آفتاب ایران،شاید درآثار هیچ هنرمندی چون مرحومحیدریان،این گونه جلوه نکرده باشد،از استاد حیدریان،آثاری بسیارزیاد-پرتره،طبیعت و طبیعت بی جان وکپی از آثار هنرمندان شرق و غرب-بهجای مانده است.
» از استاد علی اکبر یاسمی،تابلوطبعیت و طبیعت بی جان همراه با یکفیگور،در نمایشگاه دیده میشود.
تابلوهای طبیعت بی جان او درتاریخ هنر ایران،جایی ماندگار دارند،در تابلوی طبیعت او که در اینمجموعه عرضه شده است،او باقلمگذاریهای آزاد و کلی،با موضوعبرخورد کرده است که حکایت از نفسجستجوگر او در عرصههای هنررئالیسم و حال و هوای امپرسیونیسمدارد.
تابلوهایی از طبیعت و طبیعتبی جان اثر استاد محسن سهیلیخوانساری نیز این مجموعه را زینتداده است.
استاد جمشید امینی از شاگردانمدرسه کمالالملک،که آثار او درزمینه طراحی قالی چشمگیر است،تابلویی را بافته شده از قالی(پرترههنرمند)همراه با دو اثر دیگر خود،بهنمایش گذاشته است.
از دیگر تابلوهای چشمگیر در ایننمایشگاه،تابلوی طبیعت بی جان اثراستاد علی رخساز(1285-1367)است.
استاد علی رخساز پس ازپایان تحصیل نقاشی در مدرسۀ«صنایعمستظرفه»،به تجربههای گوناگونهنری میپردازد.
چند تابلوی رنگ روغن و تابلوییخامهدوزی شده از روی آثارکمالالملک،متعلق به تنها بانوییاست که زیر نظر کمالالملک تعلیمو آموزش دیده است.
سه تابلوی آبرنگ اثر استاد صنعتینیز زینت آرای این مجموعه است.
در نقاشی نیز نمیتوان او را درمکتب کمالالملک جای داد،اما به هرروی،به مدرسه صنایع مستظرفهوابسته است.