Abstract:
پژوهش حاضر کاربردی و با هدف بررسی نقش میانجی فناوری اطلاعات در تعیین وضعیت مدیریت دانش بر اساس مسئولیت پذیری اجتماعی بهورزان مراکز بهداشتی و به روش تحلیل مسیر بوده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه بهورزان شهرستان ارومیه تشکیل دادند. نمونه آماری 230 نفر و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطّلاعات سه پرسشنامه استاندارد مسئولیت اجتماعی کارول (1991) با ضریب آلفای کرونباخ 70/0، مدیریت دانش پژوهان (1387) با ضریب آلفای کرونباخ 79/0 و فناوری اطلاعات رهنورد آهن (1389) با ضریب آلفای کرونباخ 72/0 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان دهنده برازندگی مدل مفهومی و تأیید آن برای جامعه بهورزان ارومیه است. نتایج نشان داد اثر مستقیم متغیر مسئولیت اجتماعی بر فناوری اطلاعات (79/0) و با توجه به مقدار (25/7= t) در سطح 00/0 معنی دار است. اثر مستقیم فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش (61/0) و با توجه به مقدار (36/4= t) در سطح 01/0 معنی دار است. اثر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی بر مدیریت دانش برابر با 48/0 و با توجه به (54/6= t) در سطح 00/0 معنی دار است. با توجه به اینکه این اثر غیرمستقیم از طریق فناوری اطلاعات انجام میگیرد، میتوان گفت که این متغیر نقش واسطهای را در میان مسئولیت اجتماعی و مدیریت دانش ایفا میکنند. بنابراین در سازمانهای خدماتی افراد را در حین آموزشهای ضمن خدمت مسئولیت پذیرتر بار آورند و فناوری اطلاعات را به آنها آموزش داده و مسئولیت به افراد واگذار کنند.
Machine summary:
بررسی پیشینهها نشان میدهد در خصوص بهکارگیری مسئولیت اجتماعی و ابزارهای فنآوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در دانشگاهها، پژوهشی صورت نپذیرفته است و از آنجایی که دانشگاهها به عنوان سازمانهای درگیر با فنآوریهای نوین اطلاعاتی، نیازمند پیادهسازی مدیریت دانش جهت بهبود سطح آموزش هستند، نتایج این پژوهش میتواند برای بهرهبرداری از مسئولیت اجتماعی و فنآوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش، در اختیار مدیران و برنامهریزان دانشگاهها قرارگیرد.
بنابراین هدف پژوهش حاضر، پاسخگویی به این سؤال است که آیا مسئولیت اجتماعی با میانجیگری فنآوری اطلاعات بر مدیریت دانش در دانشگاهها میتواند تأثیر داشته باشد یا نه؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) روش پژوهش موردنظر از لحاظ هدف، کاربردی است و باعث میشود که نخست، مقدار مؤلفههای متغیرها در محیط کاری سنجیده شود.
در این پژوهش، برای بررسی اثرهای مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای مسئولیت اجتماعی و فنآوری اطلاعات بر یکدیگر و بر مدیریت دانش و همچنین، آزمون فرضیههای پژوهش، از روش تحلیل مسیر استفاده شده است.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی فنآوری اطلاعات در تعیین وضعیت مدیریت دانش بر اساس مسئولیتپذیری اجتماعی بهورزان مراکز بهداشتی و با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری میباشد.
همچنین تحقیق حاضر با تحقیق آزادی احمدآبادی (2015) نیز همسو میباشد که در تحقیق خود استفاده از ابزارهای فنآوری اطلاعات نظیر اتوماسیون اداری، اینترنت، سامانههای نظام پیشنهادها، پست الکترونیکی و ویدئوکنفرانس و جز آن را در اجرای بهتر فرایند مدیریت دانش، مؤثر دانست؛ در این تحقیق نیز به نتیجه مشابه رسیده شد.