Abstract:
تحلیل موقعیت اجتماعی، اقتصادی و نقش متغیرهای مختلف تشکیل دهنده این موقعیت ها در طی زمان بر عملکرد تحصیلی (نمره کل) داوطلبان ورود به آموزش عالی از اهداف این تحقیق است تا مشخص نماید، این موقعیت ها در دستیابی به نمرات بالا چه تاثیراتی دارند و در طی زمان نقش این متغیرها ثابت مانده یا تغییر کرده است.تمامی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری درگروه آزمایشی علوم انسانی، در سال های 1380 تا 1388 جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهند. داده های تحقیق براساس اطلاعات و مدارک موجود در سازمان سنجش آموزش کشور و فرم های نظرخواهی تعداد 4105542 نفر در این گروه آزمایشی در جلسه آزمون حاضر بوده و دیپلم خود را در سال قبل از آزمون دریافت نموده و گروه آزمایشی امتحانی آنان با رشته ای که در آن دیپلم گرفته اند تطابق داشته، جمع آوری شده است. بنابراین حجم اطلاعات مورد استفاده به عنوان نمونه آماری که از داده های گمشده چشم پوشی شده است دراین گروه آزمایشی 1217321 نفر می باشد.روش آماری به کار رفته در این تحقیق، استفاده از مدل های سه سطحی با استفاده از نرم افزار HLM است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که هر یک از متغیرهای تشکیل دهنده موقعیت اجتماعی، اقتصادی با میزان تاثیر متفاوت، در افزایش نمره کل داوطلبان موثر هستند و تفاوت معنی داری بین عملکرد تحصیلی زنان و مردان به نفع زنان مشاهده می شود؛ که با افزایش سال این تفاوت در گروه علوم انسانی بیشتر شده است. علاوه بر آن افزایش سطح تحصیلات پدران، سطح تحصیلات مادران و شغل پدران در هر سطح معنی داری بر افزایش عملکرد تحصیلی در تمامی سالهای تحقیق موثر بوده است؛ هرچند با افزایش سال از میزان اثر آنها کاسته شده است. همچنین در تمامی سالهای تحقیق افزایش سطح تحصیلات مادران در مقایسه با افزایش سطح تحصیلات پدران، در افزایش عملکرد تحصیلی اثر بیشتری داشته است.
Machine summary:
جدول شماره ١٠: اثر تغییر سطح درآمد ماهیانه خانوارها بر نمره کل در سالهای ١٣٨٠ و ١٣٨٨ در گروه آزمایشی علوم انسانی در استان های ایلام و تهران (رجوع شود به تصویر صفحه) ٦- در گروه آزمایشی علوم انسانی اثر جنسیت به شدت تحت تأثیر منفی افزایش زمان و سطح برخورداری قرار گرفته است به طوریکه با افزایش زمان از اثر این متغیر به شدت کاسـته شـده و استانهای با برخورداری بیشتر تفـاوت اثـر جنسـیت بـه مراتـب بیشـتر از اسـتانهـای کـم برخوردار می باشد.
استانهایی که در سال ١٣٨٨ نمرات منفـی در سـه سطح برای آنها مشاهده می شود به دلیل کاهش متغیر وضعیت استان در این سال در مقایسه بـا سال ١٣٨٠ می باشد ( Sjk کاهش داشته است ) جدول شماره ١٢: تأثیر متغیر وضعیت بخش داوطلبان، در استانهای ایلام و تهران در سالهای ١٣٨٠ و ١٣٨٨ در گروه آزمایشی علوم انسانی (رجوع شود به تصویر صفحه) ٨- درخصوص فرضیه اول «افـزایش سـطح هـر یـک از متغیرهـای تشـکیل دهنـده موقعیـت اجتماعی اقتصادی داوطلبان، عملکرد تحصیلی آنها را در گروه آزمایشی علوم انسـانی افـزایش می دهد» براساس آزمون فرض انجام شده مشاهده می شود، افزایش سطح تحصیلات پـدران و مادران وشغل پدران در هر سطح معنی داری موجب ارتقاء عملکرد تحصیلی ، ولـی اثرافـزایش سطح درآمد ماهیانه خانوارها بر عملکرد تحصیلی تا سـطح ٨/٧ درصـد تأییـد نمـی شـود.
M. Ritzen (1988) “Direct and Indirect Effects of Parental Education Level on the Demand for Higher Education” Journal of Human Resources VO: 23, No. 3, pp.
Institute for Social and Economic Research, Essex University Jan Kloczynski and Michat Gmytrasiewicz (1972) “The Socio-Economic Effectiveness of Education” Journal of Higher Education; VO: 1, No: 3, PP 333-344.