Abstract:
نظام آموزش عالی چه در قالب بخش خصوصی و چه در قالب دولتی به دلیل نقش اساسی آن در پیشبرد برنامه های توسعه ای کشورها به محور برنامه های توسعه ای کشورها تبدیل گردیده است. مهم تر اینکه تغییر رویکرد دولت ها در بیشتر کشورهای توسعه یافته نسبت به شیوه مدیریت اجتماع و سیاست منجر به گشایش شرایط بسیار مطلوب تری برای حضور بخش خصوصی برای ایفاء نقش های آموزشی در کشورها گردیده است. به هر صورت مسئله این است که در حال حاضر رقابت جدی برای خصوصی سازی در ارائه خدمات آموزشی آغاز گردیده است. این پژوهش با رویکرد تطبیقی به دنبال بررسی تغییرات پارادایمی رخ داده در این حوزه و شیوه های حمایت دولت ها از نظام آموزش عالی خصوصی و دولتی است. با توجه به این موضوع سوال اساسی این پژوهش این است که دولت های موردبررسی چگونه از نظام آموزش عالی دولتی و خصوصی خود حمایت می نمایند؟ نتایج این پژوهش نشان دهنده حمایت های دولتی از دانشگاه های غیردولتی در قالب تامین اعتبارات مالی، ارائه یارانه ها، کمک های مالی را در قالب وام و گرنت و تضمین خودمختاری آموزش عالی بوده است. با توجه به این موضوع، این تحقیق در حوزه مطالعات سیاست های آموزش عالی قرار دارد. داده های این تحقیق از طریق روش اسنادی و با استفاده از داده های ثانویه جمع آوری و به شیوه ی جامعه شناختی مورد تحلیل قرارگرفته اند.
Machine summary:
(١٩٩٩,smolicz) در کتاب »راهبری جهانی دانشگاه ها« نویسنده در بررسی های خود نشان داده است که تمایل و جهت گیری گسترده ای به تمرکز به سوی فعالیت های خصوصی، بخشی، استاندار شده و داوطلبانه به جای نظام مقررات راهبری و کنترل دولت ملت ها وجود دارد.
html٤//http: نکته جالب اینکه کشور آمریکا گام های بسیار بزرگی را برای خصوصی سازی نظام آموزش عالی و غیردولتی کردن آن برداشته است و این باعث کاهش کنترل های دولتی در این کشور شده نتیجه این موضوع ، این بوده که دانشگاه درزمینه ارائه خدمات خود بسیار مسئول تر و خلاق تر عمل می نمایند(Steve And Kretovics,Kretovics,P٤٢) در جدول زیر کمک های اعطایی نهادهای دولتی به دانشجویان و خانواده های در این کشور در سال مالی ٢٠٠٠ و ٢٠٠٢ نشان داده می شود.
Javits Fellowship Program (رجوع شود به تصویر صفحه) ارزیابی یافته های تحقیق : همان گونه که در مورد پژوهش های انجام شده نشان داده شد پذیرش الزامات جدید در ساحت سیاست و دولت در کشورهای موردبررسی ، شیوه عمل دولت ها درزمینه آموزش عالی را تغییر داده است و این موضوع منجر به ایجاد تغییرات پارادایمی گسترده ای گردیده است که دولت را از دولت های هژمون مطرح شده در نظریه های آموزش عالی خارج نموده است و این موضوع امکان بیشتری را برای خودمختاری و استقلال نظام آموزشی، حمایت های گسترده از آموزش عالی غیردولتی و بالا بردن شاخص آموزش عالی جهانی شده را سبب گردیده است .