Abstract:
این پژوهش باهدف ارزیابی کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی دانشگاه های دولتی وابسته به وزارت علوم در شهر تهران به روش پیمایش، با پرسشنامه محقق ساخته و نظرخواهی از 500 نمونه منتخب به صورت شبه تصادفی و نسبی، انجام شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از پرسش های آزمون شده در پژوهش های مشابه و آراء متخصصان استفاده شده و پایایی آن با استفاده از روش سازگاری درونی و برآورد شاخص آلفای کرونباخ 20 نمونه اولیه در حد 84/0 تاییدشده است. کیفیت زندگی کل دانشجویان، دانشجویان بومی و دانشجویان غیربومی به طور معنی داری به ترتیب کمتر از حد متوسط، کمتر از حد متوسط و در حد متوسط ارزیابی شده است. سه بعد روابط اجتماعی- فرهنگی و اوقات فراغت، محل و شرایط زندگی و فضای عمومی دانشگاه از مولفه های اصلی افزاینده کیفیت زندگی دانشجویی است. در مقابل، چهار بعد امکانات دسترسی، خدمات ورزشی، رفاهی و تفریحی، سلامت جسمی و امکانات درمانی- پزشکی و بهداشت و کیفیت غذای رستوران های دانشجویی از مولفه های اصلی کاهنده کیفیت زندگی است. به علاوه، سه بعد آموزش و خدمات آموزشی، اعضای هیئت علمی و رشد فردی و چشم انداز و آینده شغلی، در سطح متوسط گزارش شده است. برای مقابله با برخی چالش های نظام آموزش عالی نظیر انگیزه یادگیری، کیفیت، بومی گزینی، جامعه پذیری، فعالیت بین المللی و جذب دانشجویان خارجی باید اهتمام به کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان یکی از محورهای کانونی حکمرانی علمی، سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت مالی، کالبدی و تشکیلاتی نظام آموزش عالی، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور باشد.
Machine summary:
برای مقابله با برخی چالش های نظام آموزش عالی نظیر انگیزه یادگیری، کیفیت ، بومی گزینی، جامعه پذیری، فعالیت بین المللی و جذب دانشجویان خارجی باید اهتمام به کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان یکی از محورهای کانونی حکمرانی علمی، سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت مالی، کالبدی و تشکیلاتی نظام آموزش عالی، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشد.
بر اساس یافته های پژوهش سلطانی و همکاران (١٣٨٩) که با استفاده از پرسشنامه سازمان جهانی بهداشت ١ بر روی دانشجویان دانشگاه گیلان انجام شده است کیفیت زندگی دانشجویان بومی از کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان غیربومی بالاتر است ، اما این تفاوت معنیدار نیست .
بر مبنای مؤلفه های مدل مفهومی پژوهش شامل اعضای هیئت علمی، عوامل آموزشی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، امکانات و تسهیلات ، کالبد و فضای عمومی پردیس دانشگاهی، رشد فردی و آینده شغلی، وضعیت اقامت و معاشرت دانشجویان با یکدیگر، یک پرسشنامه محقق ساخته به تفکیک عوامل و متغیرهای کیفیت زندگی دانشجویی با مقیاس لیکرت دارای طیف پنج گزینه ای شامل خیلی کم معادل ١، کم معادل ٢، متوسط معادل زیاد و خیلی زیاد معادل ٥، طراحی و تدوین شده است .
نتیجه گیری در این مطالعه ، کیفیت زندگی دانشگاهی و تحصیلی دانشجویان دانشگاه های دولتی بزرگ تهران از بعد ذهنی و ادراک دانشجویان به روش پیمایش ، سنجش و ارزیابی شده است که .
J. et al (2002), “A method for assessing residential satisfaction with community- based servise: A quality of life perspective”, Social Indicators Research, Vol. 49, pp: 279-316.