Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی و تدوین الگوی نظری تبیین وضعیت موجود شبکهسازی دانشجویان در فرآیند یادگیریـ نوآوری است. این پژوهش با رویکرد کیفی اکتشافی و با روش دادهبنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام شده است. جامعة تحقیق را 47 نفر از دانشجویان منتخب دانشگاههای شهیدبهشتی، علومپزشکی شهیدبهشتی، تهران و صنعتیشریف تشکیل دادهاند که با روش نمونهگیری نظری هدفمند و دردسترس انتخاب شدهاند. دادههای حاصل از «مصاحبة عمیق و نیمهساختارمند» با روش کیفی مقولهبندی نظاممند تحلیل شدند. یافتهها درباب الگوی شبکة یادگیریـ نوآوری دانشجویان حاکی از این است که مدیریت منظومة یادگیری، بهمثابة مقولة محوری و مبنای شبکهسازی اجتماعی دانشجویان قرار میگیرد. بدینصورت، برخلاف رویکرد کارکردی مرسوم مبنی بر نقش تسهیلکنندة شبکهسازی در مسیر یادگیریـ نوآوری، منظومة یادگیری است که شبکههای بینفردی دانشجویان را شکل میدهد؛ بنابراین، دامنة وسیعی از حضور اجتماعی آگاهانه و چندبعدی تا سرگردانی اجتماعی در بستر اجتماعی تحصیل جریان مییابد که درنهایت پیامدهای گوناگونی از تحقق نوآوری تا فرسودگی تحصیلی را سبب میشود.
Machine summary:
بدین صورت ، برخلاف رویکرد کارکردی مرسوم مبنی بر نقش تسهیل کنندٔە شبکه سازی در مسیر یادگیریـ نوآوری ، منظومۀ یادگیری است که شبکه های بین فردی دانشجویان را شکل می دهد؛ بنابراین ، دامنۀ وسیعی از حضور اجتماعی آگاهانه و چندبعدی تا سرگردانی اجتماعی در بستر ________________________________________________________١.
Hunt, Mair & Atkinson 4.
Pike, Kuh & McCormick 5.
Benson, Saridakis & Tennakoon 10.
Social Networking Sites 6 در ادامۀ فرآیند یادگیری ، یافته هایی مشابه مبنی بر تأثیر مثبت سرمایه و شبکۀ اجتماعی (گوو، هانگ و لیو،١ ٢٠١٤؛ بنسون و فیلیپایوس ،٢ ٢٠١٥؛ هریس ، ٢٠١٣؛ پیت وی و همکاران ، ٢٠١٠؛ پژوهش و پورکریمی ، ١٣٩٣؛ آراستی و طرزمنی ، ١٣٩٢؛ کریمی و همکاران ، ١٣٩١؛ عزیزی و همکاران ، ١٣٩١؛ عربیون ، عبداله زاده و شریف زاده ، ١٣٨٨) بر مؤلفه های خلاقیت ، نوآوری و کارآفرینی دانشجویان مشاهده می شود.
این رابطه به طور عام و فارغ از توجه عمیق به خصوصیات منحصربه فرد دانشجویان و محیط آموزشی دانشگاه ارزیابی شده است ، درحالی که پویایی و پیچیدگی جریان یادگیری در شبکه های اجتماعی ، فارغ از تأثیر مثبت و منفی ، مبین نکات ارزشمندی است .
De Laat 27 ازاین رو، منظومۀ یادگیری تحت تأثیر ترکیب متنوعی از عوامل علی شکل می گیرد که متوجه تعامل کنشگران انسانی است ، اما با شبکه سازی مطرح در این الگو متفاوت است که زیر عنوان چرخۀ مستمر «یادگیریـ کنش اجتماعیـ منظومۀ یادگیریـ کنش اجتماعی » توصیف می شود.
The Role of Social Networks in the Adjustment and Academic Success of International Students: A Case Study at a University in the Southwest (Doctoral dissertation).